HCl/zoutzuur

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 19

HCl/zoutzuur

Hoihoi

Misschien een domme vraag, maarja :)

volgens chemfinder.com heeft HCl een kookpunt van -85,06 °C. Dit zou toch betekenen dat de stof bij kamertemperatuur in gasvorm is.

Nu komt de vraag;

Hoe komt het dan dat HCl, in de geconcentreerde vorm, vloeibaar is?

Ligt het eraan dat het in oplossing zit?

Thanks!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: HCl/zoutzuur

Zoutzuur is een gas, maar de vorm zoals die bijna altijd gebruikt wordt is een oplossing van HCl(g) in water.

Op wikipedia was de NL-versie nogal brak omschreven, vandaar dus een linkje naar de engelse wiki

http://en.wikipedia.org/wiki/Hydrochloric_acid

Edit: Ik zeg wel dat ik het een beetje brakke omschrijving vind, maar wat vinden jullie er van:
Zoutzuur is een oplossing van waterstofchloride, de chemische verbinding met molecuulformule HCl.
Opgelost in wat??

En vervolgens:

Afbeelding
Het zwavelzuur verdringt de chloorwaterstof ('het zoutzuur') uit het zout, hoewel HCl een sterker zuur dan zwavelzuur is, dit is mogelijk omdat het HCl gasvormig is, en bijna niet oplost in zwavelzuur. Het zoutzuur komt dan bovendrijven.
Chloorwaterstof uit het zout (NaCl??) Waar is de waterstof in keukenzout?

Bovendrijven? Het is toch een gas?

Of zit ik nu helemaal fout te denken?? :)

Bronnetje
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: HCl/zoutzuur

Volgens mij is de eerste quote wel correct; de chemische naam van HCl is waterstofchloride, en de oplossing in water heet zoutzuur.
Het zwavelzuur verdringt de chloorwaterstof ('het zoutzuur') uit het zout, hoewel HCl een sterker zuur dan zwavelzuur is, dit is mogelijk omdat het HCl gasvormig is, en bijna niet oplost in zwavelzuur. Het zoutzuur komt dan bovendrijven.
Vage omschrijving dit... wat ze neem ik aan bedoelen, is dat er HCl (g) "opborrelt" uit de oplossing.

Volgens mij is er in feite een evenwicht:

Cl- + H2SO4 <--> HCl + HSO4-

Aangezien het HCl niet op wil lossen, verdwijnt het uit de vloeistof en wordt het evenwicht naar rechts gedreven.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: HCl/zoutzuur

Beryllium schreef:Volgens mij is de eerste quote wel correct; de chemische naam van HCl is waterstofchloride, en de oplossing in water heet zoutzuur.
Ja dat klopt natuurlijk wel, maar voor de volledigheid (mede omdat wiki niet per sé voor chemici is ontworpen) mag er natuurlijk wel bij geschreven worden dat het oplosmiddel water is.

En de zin
...verdringt de chloorwaterstof ('het zoutzuur') uit het zout...
blijft vreemd. Chloorwaterstof zit niet in het NaCl zout, en kan er dus ook niet uit verdreven worden. Het zou misschien de zoutoplossing moeten zijn.

PS. Misschien de topic titel veranderen? Dit zou best wel eens een lange (off-topic) discussie kunnen gaan worden heb ik het idee.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 19

Re: HCl/zoutzuur

Betere titel zo?

Bedankt voor de reacties!

Berichten: 9

Re: HCl/zoutzuur

Heb deze reactie wel een toegepast op het lab. Als je geconcentreerd zwavelzuur toedruppeld aan een berg (grote overmaat) vast NaCl, ontstaat er HCl gas. De kolf word warm, wat het process versneld. De exacte reactie vergelijking weet ik niet, maar ik denk dat Beryllium er niet ver vanaf zit.

Berichten: 3.145

Re: HCl/zoutzuur

Die Wikipedia pagina in het Nederlands vind ik zo gek nog niet. Misschien zou het iets strakker geformuleerd kunnen worden, maar ik heb ze wel eens slechter gezien.

Alles even samengevat:

* HCl is geen zoutzuur, HCl is waterstof chloride.

* HCl is een zuur (intrinsiek, hoeft niet alleen zuur te zijn in waterige oplossing).

* Een oplossing van HCl in water heet zoutzuur. Dit is geen oplossing in de klassieke manier, want HCl reageert met water, het is geen gewoon oplossen. HCl is een covalente stof, water ook.

Er treedt de volgende reactie op bij oplossen (versimpeld weergegeven):

HCl + H2O ---> H3O+ + Cl- + veel warmte

De reactie van NaCl met H2SO4 verloopt inderdaad spontaan:

NaCl + H2SO4 --> NaHSO4 + HCl + enige warmte

Alleen als je de boel flink opstookt zal ook het NaHSO4 nog HCl kunnen opleveren, maar dat gaat moeizaam:

NaCl + NaHSO4 + een hoop warmte --> Na2SO4 + HCl

Als je een flinke schep zout aan zwavelzuur toevoegt, dan wil je niet weten hoeveel dikke rook (nevel) ontstaat van die HCl, die met water uit de lucht reageert. Dat zou ik niet binnen doen, want door die HCl/water nevel rot ieder ijzeren ding in de buurt binnen een paar weken weg (weet ik uit ervaring :) ). Tevens is die nevel niet bepaald goed voor je longen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: HCl/zoutzuur

Ik heb het artikel op wikipedia een klein beetje aangepast. Zoutzuur op Wikipedia. Graag commentaar.

Verder heb ik ooit bij een natuurlijke synthese van HCl gestaan op ca. 1.5km afstand. Daar was de syntheseroute ruwweg lava + zeewater -> stoom + HCl .... indrukwekkend!

Berichten: 3.145

Re: HCl/zoutzuur

Dat stukje over productie: ik zou aangeven dat het niet verder gaat dan NaHSO4, tenzij het mengsel sterk wordt verhit. Daarnaast is de term "bovendrijven" in de zelfde alinea niet geweldig. Er komt geen zoutzuur bovendrijven, maar er borrelt waterstofchloride op uit de mix.

Berichten: 2.035

Re: HCl/zoutzuur

rwwh schreef:Ik heb het artikel op wikipedia een klein beetje aangepast. Zoutzuur op Wikipedia. Graag commentaar.

Verder heb ik ooit bij een natuurlijke synthese van HCl gestaan op ca. 1.5km afstand. Daar was de syntheseroute ruwweg lava + zeewater -> stoom + HCl .... indrukwekkend!
+ H2S + nog wat zwavelverbindingen (bijv. CH3-S-CH3 en SO2)..... indrukwekkende heksenketel indeed! :)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: HCl/zoutzuur

rwwh schreef: Ik heb het artikel op wikipedia een klein beetje aangepast. Zoutzuur op Wikipedia. Graag commentaar.
Dit lijkt mij prima. :) De eerdere tekst was inderdaad een beetje brak.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: HCl/zoutzuur

Als ik nog een voorstel mag doen zou ik het woordje "geconcentreerd" voor zwavelzuur zetten en niet voor keukenzout:
In een laboratorium wordt zoutzuur uit geconcentreerd keukenzout en zwavelzuur geproduceerd (vandaar trouwens de naam):
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: HCl/zoutzuur

Raspoetin schreef: Als ik nog een voorstel mag doen zou ik het woordje "geconcentreerd" voor zwavelzuur zetten en niet voor keukenzout:
In een laboratorium wordt zoutzuur uit geconcentreerd keukenzout en zwavelzuur geproduceerd (vandaar trouwens de naam):
Ik weet niet wie het gedaan heeft, maar nu klopt het beter! http://nl.wikipedia.org/wiki/Zoutzuur
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: HCl/zoutzuur

http://nl.wikipedia.org/w/index.php?title=...&action=history ;-)

Nog een hint: als je op dit forum wilt verwijzen naar wikipedia:

Code: Selecteer alles

[wiki=Zoutzuur]


Reageer