Conservering van vetzuren mbv Ion Chromatografie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

Conservering van vetzuren mbv Ion Chromatografie

Hallo mensen,

Ik ben opzoek naar een conserverings middel voor vetzuren bij Ion Chromatografie.

We hebben als eluens een 0,5 mM/l zwavelzuur. Met als suppresie vloeistof, 50mM/l Litiumchloride en Milli-Q (= ultra zuiver water).

Het monster is voornamelijk afval water met daarin biologie (die uitgeschakeld moet worden).

We hebben een 1% formaldehyde en een 1% aceton oplossing reeds geprobeerd, alleen geven die een storing in het chromatogram.

De vraag is dus:

Kunnen jullie mij helpen aan een conserverings middel voor vetzuren waarbij de biologische zuurstof opname/ groei stop gezet wordt?

Alvast bedankt...

Naomi

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: Conservering van vetzuren mbv Ion Chromatografie

Voor het tegengaan van bacteriegroei in een mobiele fase voor een HPLC systeem wordt vaak aangeraden om 0.01% sodium azide toe te voegen.

Ik weet !!!!NIET!!!! of dit ook bij een IC-applicatie kan!

Dat zou je zelf na moeten gaan.

Groeten,

Jeroen.
What we do in life echoes in eternity

Berichten: 5

Re: Conservering van vetzuren mbv Ion Chromatografie

Het gaat niet om bacteriegroei in het eluens. Het gaat om het conserveren van m'n monsters.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Conservering van vetzuren mbv Ion Chromatografie

Waarom per sé chemisch? Je kunt ze toch altijd nog in een koelkast zetten?

Berichten: 1.122

Re: Conservering van vetzuren mbv Ion Chromatografie

Ik weet niet hoe jij je vetzuren bewaard, maar kun je het niet bewaren 'onder' stikstof? Dan heb je geen last van zuurstof.

Grtz Bas

Berichten: 5

Re: Conservering van vetzuren mbv Ion Chromatografie

Ik vind het heel fijn dat jullie mee denken. Alleen ben ik niet opzoek naar iets dat alleen de zuurstof tegen houd, maar ook dat de biologie in monster lam legt.

Koel bewaren doen we al, alleen is dan niet voldoende.

Hebben jullie nog andere ideeen?

Re: Conservering van vetzuren mbv Ion Chromatografie

Sodiumazide legt toch alle biologische activiteit stil, niet alleen van bacterieen of is er een ander proces wat je parten speelt

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Conservering van vetzuren mbv Ion Chromatografie

Of terwijl Natriumazide.Dit wordt vaak in buffers gedaan om ze langhoudbaar te maken in de koelkast. Wel zitten hier een paar gevaren aangekoppeld.

zie hier we hebben het er al een keer eerder over gehad.

MvG Ron

Berichten: 2.399

Re: Conservering van vetzuren mbv Ion Chromatografie

Donker is ook altijd goed. Verder kun je het ook aanzuren om biologische activiteit tegen te gaan. Probeer eens wat zwavelzuur in je monster, het zit ook in je mobliefase, dus je zult er dan geen last van moeten hebben.

Berichten: 5

Re: Conservering van vetzuren mbv Ion Chromatografie

Aanzuren hebben we al geprobeerd, met mierenzuur, maar dat verstoorde het chromatogram.

En aanzuren met zwavelzuur kan zoiezo niet, want onze mobiele fase bestaat uit 0,5mM zwavelzuur. Dus als we dat zouden doen heeft het ook invloed op de geleidbaarheid en kunnen we 'm vermoedelijk niet meer waarnemen. (denk erbij dat we gebruik maken van een suppressor)

We moeten zoiezo gaan kijken hoelang we de houdbaarheid kunnen rekken als we het monster koud bewaren. Maar we zoeken een methode om de biologie in het monster stil te leggen, maar wat inert is voor het systeem.

Die Natruimazide kunnen we wel even testen (alleen hebben we de stof volgens mij niet in huis).

Nog meer tips zijn altijd welkom.

Groetjes Naomi

Berichten: 5

Re: Conservering van vetzuren mbv Ion Chromatografie

Ik heb zojuist de risico's van Natriumazide doorgelezen. Ik ben niet vanplan die risico's te nemen, dus dat wordt 'm zoiezo niet.

Nog bedankt voor de link naar een ander form.

Berichten: 2.399

Re: Conservering van vetzuren mbv Ion Chromatografie

Wetsus schreef: Aanzuren hebben we al geprobeerd, met mierenzuur, maar dat verstoorde het chromatogram.

En aanzuren met zwavelzuur kan zoiezo niet, want onze mobiele fase bestaat uit 0,5mM zwavelzuur. Dus als we dat zouden doen heeft het ook invloed op de geleidbaarheid en kunnen we 'm vermoedelijk niet meer waarnemen. (denk erbij dat we gebruik maken van een suppressor)
Hoe kan het storen als het al in je mobielefase zit? Je scheidt de stof toch van de rest van het monster dat ge injecteerd wordt? Is het dan niet zo dat je analiet in mobiele fase (dus 0.5M zwavelzuur) voorbij de detector komt? Of ben je bang dat je het meteen door je kolom spoelt? In dat geval kun je ook een veel lagere concentratie gebruiken.

Reageer