Eiwit

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 9

Eiwit

Hallo allemaal, :P

ik zit na een uur rekenen nog steeds met een dilemma. Ik heb een eiwit geisoleerd --> 4,7 mg/ml. Dit eiwit heeft een molecuulgewicht van 35904 dalton. Hoe reken ik nu de concentratie in mM (millimolair) uit. Ik ben tot een getal gekomen (0,132 mM) maar ik ben er niet zeker van of dit goed is. :) Klopt het dat ik bij deze omrekening het getal van Avogadro moet gebruiken?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groetjes!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Eiwit

1 Dalton = 1 u = 1 atomaire massa-eenheid = 1 gram/mol = molmassa

Dus 1 Dalton wil zeggen dat de molmassa 1 is (waterstof dus). Kun je nu zelf verder?

Edit: Getal van Avogrado is niet nodig, en je antwoord klopt. Ik krijg er alleen 0.131 mM uit, maar dat kan komen omdat jij hier de afgeronde waarde hebt opgeschreven
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 9

Re: Eiwit

Hallo,

dank je wel voor je snelle reactie. :) Fijn dat je bevestigd dat mijn antwoord wat ik uitgerekend had ook werkelijk goed is!

Ik zal het nu nogmaals berekenen zonder het getal van Avogrado!

Groetjes en thanX!! Afbeelding

Berichten: 6

Re: Eiwit

Edit Beryllium: onzin verwijderd. Is dit nou nodig als iemand serieus een vraag stelt?

Berichten: 2

Re: Eiwit

wainita schreef: Hallo allemaal, :P

ik zit na een uur rekenen nog steeds met een dilemma. Ik heb een eiwit geisoleerd --> 4,7 mg/ml. Dit eiwit heeft een molecuulgewicht van 35904 dalton. Hoe reken ik nu de concentratie in mM (millimolair) uit. Ik ben tot een getal gekomen (0,132 mM) maar ik ben er niet zeker van of dit goed is. :lol: Klopt het dat ik bij deze omrekening het getal van Avogadro moet gebruiken?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groetjes!
Hoi,

ik heb zo'n zelfde probleem. Een eiwit van 10 mg/ml en met een gewicht van 11572 Da. Nu zou ik heel graag willen weten hoe ik dit omreken naar het aantal mol. Ik ben al een tijdje bezig geweest, maar de antwoorden die ik eruit krijg kunnen nooit kloppen ;)

Dus kan iemand mij alsjeblieft helpen met een formule (met de constante van Avogadro)?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Eiwit

Raspoetin schreef:1 Dalton = 1 u = 1 atomaire massa-eenheid = 1 gram/mol = molmassa

Dus 1 Dalton wil zeggen dat de molmassa 1 is (waterstof dus). Kun je nu zelf verder?

Edit: Getal van Avogrado is niet nodig, en je antwoord klopt. Ik krijg er alleen 0.131 mM uit, maar dat kan komen omdat jij hier de afgeronde waarde hebt opgeschreven
Zie mijn eerdere post.

Aantal mol (mol) = Massa (gram) / Molmassa (gram/mol). De molmassa van je eiwit is dus 11572 gram/mol.

Probeer het nu eens verder? En nogmaals, getal van Avogrado is niet nodig!
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 2

Re: Eiwit

Ik ben eruit gekomen. Thnx!!!! :lol:

Reageer