Thiofeen?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 1

Thiofeen?

Hallo,

Ik ben op zoek naar de geurstof die men aan aardgas toevoegt om het reukloze gas detecteerbaar te maken. Dit i.v.m. het toevoegen van een realistische noot aan een ontruimings (BHV) oefening. Neprook werkt wel maar men heeft al gauw in de gaten dat het nep is en dus loopt men niet zo hard en is de ontruiming niet/onvoldoende realistisch. Met een echte maar ongevaarlijke gaslucht zal ik meer succes hebben.

De vraag is dus: waar koop ik dit en wat kost het en heet de stof inderdaad Thiofeen/Thiophene?

Bvd

Markus

Reacties op <knipje> door Beryllium, reacties niet per email...

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Thiofeen?

Hm. Niks persoonlijks hoor, maar omdat je hier nieuw bent, weten wij niet met wie we te maken hebben. Met dit stofje, als je dit hebt, kun je behoorlijk wat paniek veroorzaken. Zet het maar eens in een winkelcentrum of op Schiphol. Er zal zeker wel een ontruiming volgen ja. Ik adviseer je dan ook om dit soort dingen bij de brandweer te vragen.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 204

Re: Thiofeen?

Volgens wikipedia is het tetrahydrothiofeen

Gebruikersavatar
Berichten: 292

Re: Thiofeen?

Zelf weleens cyclohexeen gemorst, opgenomen met een tissue en die weggegooit zonder te laten uitdampen. Vervolgens enorme paniek want men rook een sterke gaslucht, of het gezond is, is natuurlijk weer een andere verhaal....
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Berichten: 2.035

Re: Thiofeen?

Beide stoffen (Thiofeen en THThiofeen) zijn brandbaar, en niet prettig om mee te werken (giftig en/of anderszins schadelijk voor de gezondheid)..... ik zou dus inderdaad maar eerst eens met de brandweer o.i.d. gaan overleggen!

Gebruikersavatar
Berichten: 160

Re: Thiofeen?

Tijdens mijn stage heb ik gewerkt met tetrahydrothiophene. Het afval (enkele milliliters) werd sterk verdund met aceton en vervolgens afgefakkeld om het zoveel mogelijk te vernietigen. Als de wind verkeerd stond belde de brandweer dat ze toch nog telefoontjes uit de buurt hadden gehad over gaslekkage. De reukgrens van THT ligt extreem laag. Ik denk niet dat je er makkelijk aan kunt komen.

Berichten: 2.035

Re: Thiofeen?

Aan zowel thiofeen als tertahydrothiofeen is makkelijk te komen, maar laten we eerst eens de verdere discussie afwachten :)

Berichten: 1

Re: Thiofeen?

Hallo, ik ben net als de aanzwengelaar van deze poll op zoek naar tetrahydrothiofeen voor het gebruik bij een BHV oefening.

Ik heb wel een verkoopadres gevonden op internet maar vind het nogal duur, 35 € voor 25 ml.

Ik ben het met jullie eens dat het een zeer gemeen goedje is in de handen van grappenmakers, maar als je de verkoop toestaat loop je dit gevaarnu eenmaal.

Groeten Ben.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Thiofeen?

Ik heb wel een verkoopadres gevonden op internet maar vind het nogal duur, 35 € voor 25 ml.


Dat is echt niet duur hoor (voor chemicaliën). Eerder goedkoop, en aan 25 mL heb je veel te veel.

Berichten: 1.122

Re: Thiofeen?

Ik zie dat thiofeen een kookpunt heeft van 84 °C en een smeltpunt van -38 °C. Aangezien deze stof wordt toegevoegd aan aardgas; kan ik daar dan uit opmaken dat, aangezien thiofeen een vloeistof is bij kamertemperatuur, de hoeveelheid toegevoegd thiofeen dermate klein is dat deze als zéér fijne `nevel´ zich in het aardgas bevindt?

Grtz Bas

Berichten: 2.035

Re: Thiofeen?

Dat zal de idee zijn ja :)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Thiofeen?

bteunissen schreef: Ik zie dat thiofeen een kookpunt heeft van 84 °C en een smeltpunt van -38 °C. Aangezien deze stof wordt toegevoegd aan aardgas; kan ik daar dan uit opmaken dat, aangezien thiofeen een vloeistof is bij kamertemperatuur, de hoeveelheid toegevoegd thiofeen dermate klein is dat deze als zéér fijne `nevel´ zich in het aardgas bevindt?

Grtz Bas
Dat denk ik niet. Het is gewoon gasvormig, de vloeistof heeft ook bij kamertemperatuur al een dampdruk en dus gasvormig materiaal.

Vergelijk het met de luchtvochtigheid. Het draait hierbij ook niet om de aanwezigheid van kleine waterdruppeltjes/nevel in de lucht, maar gewoon om gasvormig water.

Condensatie zal pas bij hoge concentraties een rol gaan spelen.

Berichten: 1.122

Re: Thiofeen?

Daar had ik niet aan gedacht. Afbeelding

Grtz Bas

ps (@ The Herminator):
Dat zal de idee zijn ja


bedoel je soms; "Dat zal het idee zijn"? :)

Berichten: 2.035

Re: Thiofeen?

Meer een taalkundige discussie... en deze heb ik al vaker gezien. In grote delen van Nederland is "dat is de idee" een zogenaamde "staande uitdrukking", ook al is het taalkundig niet in orde :P

Ik vind het trouwens wel interessant dat jij, als een van de voorvechters (kan je je de heftige discussie nog herinneren?) van het "verbeter andermans taal niet" principe, hier iets over komt zeggen :)

Berichten: 1.122

Re: Thiofeen?

Ik vind het trouwens wel interessant dat jij, als een van de voorvechters (kan je je de heftige discussie nog herinneren?) van het "verbeter andermans taal niet" principe, hier iets over komt zeggen  :)
`hap´

Natuurlijk kan ik mij dat herinneren. Daarom verbeterde ik je voor deze ene keer ook voor de grap! :P

Reageer