Conductometrie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7

Conductometrie

Ey iedereen,

Ik had nog een vraag over conductometrie.

Weet er iemand wat dat betekent of welke proeven men er mee kan doen?

Alvast bedankt.

De Chemist
Om de waarheid te vinden, ga je voor jezelf op zoek. Naar jezelf. In jezelf.

Berichten: 857

Re: Conductometrie

Conductometrie is een analyse met behulp van geleiding (To conduct = geleiden)

Je zou er een zoutgehalte in zeewater mee kunnen bepalen..

Je doet een 2 punts kalibratie en gaat je monster meten.

Re: Conductometrie

Maar in zeewater zitten ook een heleboel andere ionen die ook een rol spelen in de geleidbaarheid van het zeewater:

- in de 1e plaats: Cl-: 19,5 g/L

maar ook: K+: 0,39 g/L

Ca2+: 0,410 g/L

Br-: 0,067 g/L

SO4 2-: 2,715 g/L

HCO3 - 0,144 g/L

Na+: 10,820 g/L

Bron : Binas 4e druk, Wolters Noordhoff

Je zou de invloed van het zeewater vervolgens kunnen meenemen in je standaarden: 1) via toevoeging van de extra ionen aan de individuele standaarden of 2) via een standaardadditiemethode. De laatste methode lijkt mij het meest nauwkeurig omdat je extra invloeden uit het milieu zo min mogelijk houdt.

Je zou ook via een neerslagtitratie met AgNO3 kunnen gaan kijken wat het verloop is van de geleidbaarheid. Als bij de titratie wat AgNO3 wordt toegevoegd, dan zal de geleidbaarheid dus dalen omdat Ag+ + Cl- --> AgCl. wat dus neerslaat. Op een gegeven moment zul je zien dat er een minimum komt in je titratiecurve. Op dit punt is al het Cl- weggereageerd en zal na toevoegen van AgNO3 weer de geleidbaarheid stijgen. Door van de gemeten punten twee regressielijnen te tekenen (dit kan heel gemakkelijk in Excel: aantal mS versus mL AgNO§-opl toegevoegd) zou je het aantal mmol overeenkomend met je hoeveelheid Cl- kunnen berekenen. Het makkelijkst gaat dit door de lijnen aan elkaar gelijk te stellen en x oplossen. Deze methode heb ik ook een keer toegepast en is best wel leuk om een keer te doen Afbeelding

Reageer