Springen naar inhoud

Spy spray

• Log in om te kunnen reageren

Luders

Luders

• >100 berichten
  • 218 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 januari 2006 - 15:13

Hoi hoi,

Ik was een beetje op internet aan het surfen en kwam het volgen tegen:

X-RAY Spray

Turns opaque paper temporarily translucent, allowing the user to view the contents of an envelope without ever opening it. 30 seconds after the application, the envelope will return to its original state, leaving absolutely no markings, discoloration, or other indications of use

Weet iemand om welke stof(fen) het hier precies gaat? :) :P

Groetjes

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 januari 2006 - 15:22

Linkje?
Edit: Even kijken of het een beetje om een betrouwbare site gaat :)

Veranderd door Raspoetin, 26 januari 2006 - 15:27

I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Luders

Luders

• >100 berichten
  • 218 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 januari 2006 - 16:11

http://www.pimall.co...s/spypaper.html

Dat deze website niet betrouwbaar is, dat zie je meteen. Maar ik heb al vaker van zo'n spul gehoord en het leek me wel grappig om het te maken en te testen. Maarja... helaas staat er niet vermeldt waaruit het ontstaat. Geplaatste afbeelding

Nu dacht ik slim te zijn, door te mailen en iets te zwammen over een allergie.... :) Maarja... doet de bestel link het niet :P

Dus vandaar dat ik hier eventjes een postje plaats. :P

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 26 januari 2006 - 17:23

Volgens mij loop ik geen groot risico door te beweren dat dit niet mogelijk is.

Immers, je zou de moleculaire energieniveaus zodanig moeten veranderen dat er opeens geen licht van het zichtbare spectrum wordt geabsorbeerd.
Heel veel succes...

Trouwens, hoe kan het dat de bus waar het in zit niet ook doorzichtig zou zijn dan? :P

Dit is meer iets voor de Chillout Lounge :)
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 januari 2006 - 18:10

Nou, als je een stuk papier nat maakt, dan wordt 't best een stuk transparanter. Dat werkt ook voor een strak gedragen T-shirt.... :)

Ik heb wel eens gehoord dat mensen dit met andere vloeistoffen deden. Een brief door de enveloppe lezen. Ik herinner met iets als alcohol, maar ik heb geen idee of dat de inkt niet fataal door zou laten lopen....

Het idee is gebaseerd op rayleigh verstrooiing. Melk is wit omdat het licht wordt verstrooid aan elk grensvlak waarbij de brekingsindex verandert. Voor witte verf geldt hetzelfde. En papier ook. Als je de grensvlakken zo maakt dat de brekingsindex niet verandert, dan is de oplossing (of het papier) ineens transparant. Je moet dus een oplosmiddel zoeken met de zelfde brekingsindex (zo dicht mogelijk erbij) als het vaste materiaal.

The Herminator

The Herminator

• >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 januari 2006 - 18:37

Klopt.... het enige waar je bij dit "effect" dan voor moet zorgen is dat 1) de vloeistof (want dat zal het zijn) niet met de inkt reageert, en 2) snel verdampt zonder sporen (denaturatie, bijv. "verkreukeling" van het papier) na te laten . Het zal dus een hele vluchtige vloeistof moeten zijn, met een door rwwh al beschreven soort brekingsindex... die "niets" doet met de houtvezels in het papier.... iemand ideeen? :)

bteunissen

bteunissen

• >1k berichten
  • 1122 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 januari 2006 - 22:25

In de link die is gegeven staat iets heel anders! Het gaat er om een soort papier welke direct overgaat in een 'nutteloze' pulp nadat het in contact komt met een vloeistof. Iets wat beter zou werken dan een standaard papierversnipperaar....
Toch ook interessant..... :)

Grtz Bas

edit: x-spray link

Veranderd door bteunissen, 26 januari 2006 - 22:30

The Herminator

The Herminator

• >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 januari 2006 - 22:29

Zeker interessant, maar lijkt me onwerkbaar.... geen koffie drinken, niet niezen... bij het minste of geringste is je "vertrouwelijke informatie" weg :)

bteunissen

bteunissen

• >1k berichten
  • 1122 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 januari 2006 - 22:33

Nou, een goede smoes toch als je je huiswerk niet gemaakt hebt. Even door de regen lopen en dan de schitterende smoes; "ja sorry, maar mijn huiswerk stond op speciaal papier...."

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 januari 2006 - 09:14

Nu dacht ik slim te zijn, door te mailen en iets te zwammen over een allergie.... :) Maarja... doet de bestel link het niet :P

Ga hier je gang

En ik heb hier een PDF-je op weten te snorren: http://www.spy-link....pexrayspray.pdf Helaas krijg ik de melding "This viewer cannot decrypt this document. Jaja Geplaatste afbeelding

Veranderd door Raspoetin, 27 januari 2006 - 09:23

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 januari 2006 - 09:23

Dat PDFje vertelt alleen maar als nieuwe informatie dat er geen freon inzit. Nu nog 3000000 andere pdfjes die vertellen wat er nog meer niet inzit, en dan kunnen we onze conclusie trekken :)

edit: Andere leveranciers vragen minder geld. $20 heb ik ook al gevonden.

Veranderd door rwwh, 27 januari 2006 - 09:25

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 januari 2006 - 09:40

Dat deze website niet betrouwbaar is, dat zie je meteen.

Volgens mij loop ik geen groot risico door te beweren dat dit niet mogelijk is.

New Scientist is toch wel betrouwbaar? De uitvinder is Bob Schlagel. Googlen op zijn naam leidt misschien tot resultaat. Artikel in New Scientist.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 januari 2006 - 09:41

Interessante discussie: http://www.engadget....pe-x-ray-spray/

Luders

Luders

• >100 berichten
  • 218 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 januari 2006 - 11:44

Hahaha, Ik vind het wel een leuk onderwerp.

Op de website van rwwh staat dit in een discussie:

18. TRICHLOROFLUOROETHANE

If I recall correctly this worked beautifully for making paper transparent and evaportes totally.

Misschien maar eens uitproberen :)

Bobbel

Bobbel

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 januari 2006 - 12:51

kep het gedaan met aanstekervloeistof. je kan alles met de grootste gemak door de envellop heen lezen, en het droogt op (trekt niet samen) en je ziet er niets van.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures