Thuisproefjes!

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 130

Thuisproefjes!

Kennen jullie leuke (spectaculaire :) ) proefjes, die je gewoon thuis kan uitvoeren?

En dit liefst met huis-, tuin- en keukenmateriaal?

Gewoon om aan de familie te showen Afbeelding

Berichten: 48

Re: Thuisproefjes!

Hier is een link om DNA zichtbaar te maken met huis-tuin-en-keukenspullen.

http://gslc.genetics.utah.edu/units/activities/extraction/

Berichten: 365

Re: Thuisproefjes!

vooral als je kleintjes wil imponeren gewoon kijken bij deze site vooral de dansende rozijnen vinden kleintjes leuk...en wellicht krijg je daarmee gelijk meer interesse voor de chemie wereld. En het zijn allemaal huis tuin en keukenproefjes :)

Berichten: 740

Re: Thuisproefjes!

Waterstof balonnen maken deed ik altijd :)

water in een flesje met alluminiumfolie en daarbij gootsteenontstopper korrels, dan de ballon erop :P

Berichten: 7

Re: Thuisproefjes!

tbd schreef: Kennen jullie leuke (spectaculaire :) ) proefjes, die je gewoon thuis kan uitvoeren?

En dit liefst met huis-, tuin- en keukenmateriaal?

Gewoon om aan de familie te showen Afbeelding
appelsap uitpersen (echte appels), 2 cl in een fles van 15 cl PETfles doen (doorzichtig)

2 weken laten staan, dan de fles open maken en al het sap transformeert in liters en liters schuim. en heel veel koude lucht natuurlijk. Kus

Berichten: 3.145

Re: Thuisproefjes!

tbd schreef: Kennen jullie leuke (spectaculaire :) ) proefjes, die je gewoon thuis kan uitvoeren?

En dit liefst met huis-, tuin- en keukenmateriaal?

Gewoon om aan de familie te showen Afbeelding
Wat altijd leuk is (vooral voor kinderen) is spelen met NaHCO3 en azijn of citroenzuur. Hier kunnen ze zelf leuk mee spelen.

Ook leuk is pH indicator van rode kool.

Met azijn: rood

Met water : paars

Met afwasmiddel : blauw

Met weinig soda of ammonia: groen

Met veel soda of met wat NaOH (gootsteenontstopper) : goudgeel (met dat laatste wel oppassen als je het met kinderen doet, niet zelf laten doen !!!).

Ook een hele leuke proef is 'geheimschrift'. Je maakt een zeer sterk verdunde oplossing van FeCl3 (te krijgen bij electronica zaak, ijzerchloride voor etsen van printen) en een zeer sterk verdunde oplossing van geel bloedloogzout (te krijgen bij "De Drie Heksen", zie hier op forum). Je schrijft met de ijzer (III) chloride oplossing op papier, maar je ziet (hoegenaamd) niets, zeker niet op geel papier. Je laat de geschreven teksten drogen. De geelbloedloogzout oplossing doe je in een bloemspuit en spuit je over de geschreven tekst. Dit is echt verbluffend om te zien. Leuk, want kinderen kunnen dit zelf doen, de chems zijn niet giftig. Gebruik wel heel sterke verdunningen (100 mg per halve liter water is echt genoeg). Mijn kinderen vonden het in ieder geval erg leuk.

Kleine pyrotechnische proefjes zijn ook altijd erg leuk (50 mg KClO3/S laten knallen met een hamer; NH4Cl+KNO3/suiker mix voor oranje vuur en veel rook; KMnO4/glycerine mix voor spontane zelfontbranding). Dit zijn allemaal leuke experimenten voor familie, maar alleen om naar te kijken. Beslist niet zelf laten mengen e.d. Aan de chems hiervoor is zeker te komen, maar je moet wel een beetje zoeken (de aanhouder wint :P ).

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Thuisproefjes!

een zeer sterk verdunde oplossing van geel bloedloogzout (te krijgen bij "De Drie Heksen", zie hier op forum).
Bedoel je niet De Hekserij, van forumlid JanMeut?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 130

Re: Thuisproefjes!

Thx iedereen, nu kan ik weer even verder :)

Berichten: 3.145

Re: Thuisproefjes!

woelen schreef:een zeer sterk verdunde oplossing van geel bloedloogzout (te krijgen bij "De Drie Heksen", zie hier op forum).
Bedoel je niet De Hekserij, van forumlid JanMeut?
Je hebt helemaal gelijk :) , hier in Groningen zit het cafe De Drie Gezusters en dat had ik in gedachten bij het typen van die vorige post :P .

Berichten: 205

Re: Thuisproefjes!

Roy van Heesbeen schreef: Waterstof balonnen maken deed ik altijd :P

water in een flesje met alluminiumfolie en daarbij gootsteenontstopper korrels, dan de ballon erop :P
heb ik gedaan vandaag!

mijn vader kwam naar me toe omdat het ammoniak op was en of ik nog wat anders had om vet weg te halen, dus ik los een lepeltje gootsteen ontstopper voor hem op, ik gooi er wat vet in om te laten zien dat het werkt, zeg dat hij moet oppassen voor zijn handen ect.

denk ik: ik laat mijn broertje even zien wat het doet met alluminium... dus ik pak een stukje van 5*5 cm, flikker het in de beker, glazen schaaltje er op wachten tot het bruist het zooiztje word zwart van de alluminium oxide dan steek mijn aansteker aan en til het schaaltje om Afbeelding schaaltje bijna uit mijn handen en de beker viel bijna om :P

en stiken naar mislukte zeep dat het deed :)

pas dus wel een beetje op met de hoeveelheden want het was echt extreem weinig waarmee ik werkte, en een hele ballon lijkt me wel een beetje veel :P

Berichten: 74

Re: Thuisproefjes!

pH indicator van rodekool is idd leuk. als je de indicator langer wilt bewaren of je wilt er papiertjes van maken:

http://xthost.info/scheikunde/doe-het-zelf.htm

(klik links op 'vloeibare pH-indicator' of 'pH papiertjes') 8-)
Tempus omnia vulnera sanat, sed cicatrices manent...

Berichten: 74

Re: Thuisproefjes!

o ja, en zetmeel aantonen m.b.v. jodium is ook leuk (kun je zelf testen waar zetmeel in zit en waar niet).

http://xthost.info/scheikunde/experimenten.htm

(klik links op:

-reageerbuisexperimenten

-zetmeel aantonen)
Tempus omnia vulnera sanat, sed cicatrices manent...

Berichten: 3.145

Re: Thuisproefjes!

koen2all schreef: pH indicator van rodekool is idd leuk. als je de indicator langer wilt bewaren of je wilt er papiertjes van maken:

http://xthost.info/scheikunde/doe-het-zelf.htm

(klik links op 'vloeibare pH-indicator' of 'pH papiertjes') 8-)
Die proef gaat nog iets verder. Bij heel sterke base wordt het geel. Dus:

sterk zuur (HCl, 10%): knalrood

zuur (azijn): roodpaars

neutraal: paars

licht basich (zeep, afwasmiddel): blauw

basich (ammonia, verdunde soda): groen

sterk basich (geconcentreerde soda, NaOH-oplossing): goudgeel

Inderdaad is dit een erg leuk proefje, wat je met gewone huis-tuin-en-keuken spullen kunt doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Thuisproefjes!

Hihi, zo kun je laten zien dat rood en geel niet altijd oranje is, maar ook paars kan zijn :) 8-)

Berichten: 45

Re: Thuisproefjes!

Vandaag las ik in de krant dat het tegenwoordig een rage is om mentos in cocacola light flessen te gooien.

Een handvol mentos in een 2 literfles light cole and het schuim vliegt je letterlijk om de oren. Doe dit wel niet binnen anders mag je gaan poetsen 8-)

Reageer