[scheikunde] het belang van halogeenalkanen in kunststoffen?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] het belang van halogeenalkanen in kunststoffen?

ik vind niks over het belang van halogeenalkanen in kunststoffen, als iemand me daarbij zou kunnen helpen zou dat heel tof zijn!!

dank u bij voorbaat

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] het belang van halogeenalkanen in kunststoffen?

Hoi, welkom op chemieforum.nl.

Welke halogeenalkanen bedoel je? Zijn het gehalogeneerde monomeren, zoals in PVC? Of bedoel je plastics waar gehalogeneerde alkanen los in zitten? Wat weet je zelf al?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] het belang van halogeenalkanen in kunststoffen?

Halogenering (Cl, F) van de polymeerketen (oftewel het maken van polymeren uit gehalogeneerde monomeren) maakt de polymeren beter bestand tegen oxidatie (=afbraak) door micro-organismen. Deze organismen zijn bijvoorbeeld in staat een C-H binding om te zetten in een C-OH binding wat verdere oxidatie weer gemakkelijker maakt. Deze afbraak verloopt bij C-Cl of C-F bindingen minder gemakkelijk. Het toepassen van m.n. broomverbindingen (additieven, deze hoeven dus niet per se ìn de keten te zitten) in kunststoffen verlaagt de brandbaarheid van de materialen sterk. Joodverbindingen worden naar mijn weten nauwelijks in kunststoffen toegepast.

Dit voordeel is tegelijkertijd ook het nadeel. De verbindingen zijn biologisch nauwelijks afbreekbaar. Hiernaast kunnen bij verbranding (dioxines) of door uitspoelen (brandvertragers) giftige gehalogeneerde verbindingen vrijkomen die zich in voedselketens kunnen ophopen met alle gevolgen van dien.

Berichten: 3

Re: [scheikunde] het belang van halogeenalkanen in kunststoffen?

alvast een hartelijke dank voor jullie antwoorden :)

het heeft geen belang welk genre halogeenalkanen gewoon het belang ervan en enkele toepassingen in eendert welke kunststof

danku bij voorbaat

Reageer