Springen naar inhoud

Redox !

• Log in om te kunnen reageren

maria

maria

• >25 berichten
  • 34 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 januari 2006 - 18:46

Okee.. misschien een hele domme vraag maar wie kan mij uitleggen wat redox reacties precies zijn in normale taal..en hoe die berekenen worden uitgevoerd..

Ik ben de hele tijd op zoek geweest naar een site waar het goed uitgelegd staat maar heb niks duidelijks kunnen vinden..

WIe kan me helpen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Dante_CF

Dante_CF

• >250 berichten
  • 592 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 januari 2006 - 18:57

snap je hoe een element geoxideerd wordt? Of wat een oxidatie of een reductie is?

redoxreactie op wiki

Ik ben nogal slecht in het uitleggen van iets
maar als je een specifieke vraag hebt na het lezen van de tekst op wikipedia
vuren maar :)

Veranderd door Dante, 27 januari 2006 - 18:58

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 januari 2006 - 19:54

Een redoxreactie is uiteindelijk niets anders dan een elektronenuitwisseling waarbij een bepaald potentiaal wordt gehaald (batterij!)

maria

maria

• >25 berichten
  • 34 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 januari 2006 - 22:39

wanneer weet je of je te maken hebt met een redox?

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 januari 2006 - 23:18

Dit zijn reacties, waarbij de oxidatietoestand van een element (of meerdere elementen) verandert. Hierbij moet je een aantal regels in acht nemen, zoals dat zuurstof (vrijwel) altijd oxidatie toestand -2 heeft, behalve in peroxides en in het gas zelf. Voor andere elementen gelden ook soortgelijke regels en dan kun je op basis van die regels de oxidatie toestand van elementen bepalen.

Een mooi voorbeeld is de reactie van dichromaat ion, Cr2O72- met zwaveldioxide, SO2 in een waterige oplossing, waarbij Cr3+ ionen en SO42- ionen ontstaan. Hier zie je dat chroom van oxidatie toestand +6 naar +3 gaat en zwavel van oxidatie toestand +4 naar +6 (reken voor jezelf maar eens uit m.b.v. de regel dat zuurstof oxidatie toestand -2 heeft).

In de loop der tijd weet je gewoon uit ervaring direct wat een redox reactie is en wat een ander soort reactie is.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures