Kookpunt van suiker

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 5

Kookpunt van suiker

Hoi allemaal , ik moet voor fysika het kookpunt en het stolpunt van suiker vinden.

Maar ik zocht op google en ik heb niets gevonden. :P (

Als iemand dit weet of vindt gelieve dan zo snel mogelijk te posten want ik moet dat weten tegen dinsdag.

Alvast bedankt :)

Berichten: 592

Re: Kookpunt van suiker

suiker karamelliseert bij verwarmen dus ik weet nie of het kan koken, ik zou denken van niet , bij verwarmen krijg je vorming van een andere stof.

Op chemfinder staat er voor glucose geen smelt of kooktemperatuur, ik denk dus dat die niet bestaat.

Berichten: 5

Re: Kookpunt van suiker

En ik moet dat zoeken voor mijn leraar :/

En op hoeveel rgaden wordt het dan anders ? :)

Berichten: 592

Re: Kookpunt van suiker

karamel

volgens wikipedia dus bij 170°C

Berichten: 5

Re: Kookpunt van suiker

Bedankt :)

EN het stolpunt ?

Berichten: 592

Re: Kookpunt van suiker

Ik denk (ben het echt niet zeker) dat suiker enkel als vaste stof bestaat. Je kan het wel oplossen in water. Maar suiker (sucrose) kan niet vloeibaar worden denkik en dus dus ook niet stollen (overgang vloeibaar - vast).

Berichten: 5

Re: Kookpunt van suiker

ok , bedankt :)

Nog even afwachten op andere reacties zodat ik zeker ben :P

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Kookpunt van suiker

In het CRC Handbook of Chemistry and Physics en hier wordt een smeltpunt van 186 °C gegeven.

Vlak boven deze temperatuur zal de karamelisatie op gaan treden. Een kookpunt heeft suiker dus niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Kookpunt van suiker

En nog even ten overvloede: caramelisatie is onomkeerbaar.

Berichten: 2.746

Re: Kookpunt van suiker

welke stoffen ontstaan er bij caramellisatie?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Kookpunt van suiker

Hetzelfde als je suiker doet polymeriseren (zetmeel) alleen krijg je geen mooie ketens, maar een lekker zoete kluwen aan vernettingen enzo

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Kookpunt van suiker

Het moet ingewikkelder zijn dan dat, want:
  • De reactie is echt onomkeerbaar, polymerisaties kunnen worden omgedraaid.
  • Polymeren van suiker moeten transparant en niet gekleurd zijn; caramel is "bruin".

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Kookpunt van suiker

Nou ik denk ook dat je suiker min of meer verbrandt, en om nu glucosemoleculen in elkaar te synthetiseren van koolstofdioxide en water... Nou ja de flora doet dat, maar dit is in een lab niet mogelijk. :)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Kookpunt van suiker

Volgens de Engelse wikipedia is het inderdaad moeilijk: http://en.wikipedia.org/wiki/Caramelization

edit: Karamelisatie op Wikipedia

Berichten: 2.035

Re: Kookpunt van suiker

De reactie is echt onomkeerbaar, polymerisaties kunnen worden omgedraaid.
Dit intrigeert me wel: wat voort soort polymerisaties kunnen worden omgedraaid? Wat ik me hierbij n.l. voorstel is een terugreactie naar de monomeren.... veel polymeren waarmee ik heb gewerkt waren van het "gecrosslinkte" type, en de reacties waarmee die worden gemaakt zijn 100% zeker niet "om te draaien".

Ik kan me wel voorstellen dat er een verschil bestaat in "omkeerbaarheid" tussen bijv. polymerisaties die via een radicaal-mechanisme verlopen, en condensatie-polymerisaties.... of denk je aan iets heel anders? :)

Reageer