spectrofotometrie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

spectrofotometrie

Zoals al aangegeven, ik zou een glycerinegehalte (in zeep) moeten bepalen, alleen weet ik niet zo goed hoe ik tewerk kan gaan. Ik weet dat het blijkbaar mogelijk is via spectofotometrie maar hoe ik verder juist tewerk zou moeten gaan is een raadsel voor mij.

Iemand enkele tips?

alvast bedankt

greetz Tim

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: spectrofotometrie

Nou ik denk dat je de hele zeep op de een of andere manier zult moeten oplossen, de glycerine eruit moet extraheren (het zaakje aanzuren dus waardoor volgens mij de steraat neerslaat), waarna je met een ijkreeks van glycerine de hoeveelheid glycerine in je monster kan bepalen.

Berichten: 6

Re: spectrofotometrie

Ok dan zal ik daar even een manier voor zoeken..

thx :)

Berichten: 83

Re: spectrofotometrie

En als je glycerine wilt bepalen in een oliemengsel ?

Ik maak biodiesel en om de kwaliteit te kunnen bepalen, wil ik weten hoeveel en of er nog glycerol , vrij en gebonden, in zit. Hoe kan ik dat doen ?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: spectrofotometrie

Volgens mij werkt dit precies hetzelfde, alleen is je monster al vloeibaar genoeg :) Als de biodiesel niet interfereert, zou je glycerinevrije biodiesel als matrix voor je ijkreeks kunnen gebruiken. Dan heb je niet eens een voorbewerking nodig.

Berichten: 2.035

Re: spectrofotometrie

Om Glycerol spectrofotometrisch te bepalen zal het licht moeten absorberen.... en omdat Glycerol kleurloos is doet het dat dus niet :)

Een metode die ik op internet vond om dit te doen is het glycerol te oxideren tot formaldehyde, en dit laten reageren met dihydroxynaftaleen disulfonzuur... het reactieproduct is sterk gekleurd en dus makkelijk te bepalen, de auteurs zeggen zo tot 5 microgram Glycerol per ml te kunnen bepalen...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: spectrofotometrie

Absorbeert het dan geen UV-licht?

Berichten: 2.035

Re: spectrofotometrie

Nee, er zitten geen л-bindingen in Glycerol, dus alle excitaties zullen van het type σ->σ* moeten zijn... deze vallen in het algemeen in het verre UV of bij zelfs nog kortere golflengtes....

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: spectrofotometrie

Dan doen we er gewoon infrarood aan :)

Maar voor praktische werkzaamheid zal je toch absorptie in het zichtbare gebied willen, dus is derivatiseren of omreageren wel noodzakelijk.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer