Stolpuntverlaging

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 83

Stolpuntverlaging

Beste,

Het produceren van de methylesters gaat prima nu. Mooi schoon produkt. Nu heb ik nog grote problemen met verlaging van het stolpunt. Bij 0° C begint het al te troebelen en bij -3 is het vast. Van alles geprobeerd, maar het lukt niet om het stolpunt naar beneden te krijgen. Wie kan mij helpen ?

Berichten: 2.035

Re: Stolpuntverlaging

De standaardmethode is het toevoegen van andere verbindingen, maar welke dat kunnen zijn hangt volledig af van wat jij met die esters wil gaan doen..... kan je een tipje van de sluier oplichten? :)

Berichten: 83

Re: Stolpuntverlaging

Tipje van de sluier ?

Ik ga er op rijden. Het is biodiesel en deze tijd van het jaar stolt dat, zodat filter en brandstofleidingen verstopt raken.

Berichten: 2.035

Re: Stolpuntverlaging

Aha :)

Verdunnen met gewone diesel, of andere, lager stollende vormen van biodiesel (plantaardige olien e.d.)?

Zoek anders naar de stoffen die aan gewone brandstof worden toegevoegd om het stolpunt (bijv. voor gebruik in landen met gemiddeld erg lage temperaturen) te verlagen....

Berichten: 83

Re: Stolpuntverlaging

De producten die gebruikt worden om gewonen diesel in stolpunt te verlagen, werken niet met biodiesel.

Mengen met lager stollende biodiesel valt niet mee, want die heb ik niet. Zelfs de laagst stollende biodiesel stolt al te snel.

Ik heb ergens op het net gelezen dat de glycerine bewerkt kan worden en teruggevoerd kan worden in de biodiesel. Het stolpunt van die (commerciele) biodiesel ligt op -21° C. Heeft iemand enig idee hoe ze dat voor elkaar krijgen ?

Ik heb hen de vraag per e-mail gestuurd, maar het is een gepatenteerde methode en ze zeggen er natuurlijk niets over.

Berichten: 2.035

Re: Stolpuntverlaging

Ik geloof dat er heel veel plantaardige olien zijn (bijv. zonnebloemolie!) die momenteel als "biodiesel" gebruikt worden.... zit er daar niet een bij die het tot ca. -20 °C uithoudt?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Stolpuntverlaging

koole122 schreef: De producten die gebruikt worden om gewonen diesel in stolpunt te verlagen, werken niet met biodiesel.

Mengen met lager stollende biodiesel valt niet mee, want die heb ik niet. Zelfs de laagst stollende biodiesel stolt al te snel.

Ik heb ergens op het net gelezen dat de glycerine bewerkt kan worden en teruggevoerd kan worden in de biodiesel. Het stolpunt van die (commerciele) biodiesel ligt op -21° C. Heeft iemand enig idee hoe ze dat voor elkaar krijgen ?

Ik heb hen de vraag per e-mail gestuurd, maar het is een gepatenteerde methode en ze zeggen er natuurlijk niets over.
Wanneer het een gepatenteerde methode betreft is er juist geen enkele reden meer om het geheim te houden. Het is enkel niet toegestaan om de methodes voor commerciële productie zonder licentie te gebruiken.

Wanneer je bijvoorbeeld bij freepatentsonline zoekt op biodiesel dan vind je al behoorlijk wat patenten.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Stolpuntverlaging

Het is nog beter: als het gepatenteerd is kun je het patent gewoon opzoeken. Die tekst wordt na een jaar openbaar.

Dit is dan ook het originele doel van patenten: ervoor zorgen dat mensen hun uitvindingen publiceren, en ze als beloning een tijdelijk monopolie geven op het gebruik.

Berichten: 2.035

Re: Stolpuntverlaging

Ik heb nog even wat doorgezocht, en momenteel zijn in gebruik als "biodiesel": slaolie, frituurolie, zonnebloemolie en pinda-olie. De eerste twee zijn visceuzer dan gewone diesel, en zullen jou dus niet helpen, maar de laatste twee... uitproberen? :)

Op Wiki vond ik ook nog een interessante opmerking:"Om de viscositeit te verlagen, vooral 's winters, kan 0,15 procent aceton, of 1 procent gewone benzine of "peut" (petroleum) worden toegevoegd."

Ik gok dat vooral aceton en peut je stolpunt aardig kunnen verlagen :P

Gebruikersavatar
Berichten: 184

Re: Stolpuntverlaging

je moet even lezen in het meest recente nummer van de Natuurwetenschap en Techniek... Dat schijnt een goedlopend middeltje te zijn.. maar ja.. dat heb je nu ook al begrijp ik..

Berichten: 83

Re: Stolpuntverlaging

Jeetje, wat een boel tips. Dank je wel allemaal.

Even voor de duidelijkheid : Het gaat om de methylesters van die plantaardige olien. Aceton heb ik nog niet geprobeerd. Peut wel en dat werkt wel een beetje, maar je moet er heel veel (10% of zo) van toevoegen en ik weet niet of de automotor dat wel leuk vindt. Momenteel ben ik met een testje bezig met nafta. Kijken hoe dat werkt. Ik hou jullie wel op de hoogte.

Berichten: 83

Re: Stolpuntverlaging

Ik heb wat gevonden na de tips van dit forum. Ik wil het gaan proberen met methylacetaat. De vraag is, hoe maak ik dat ? Is het een kwestie van methanol en azijnzuur door elkaar roeren of komt er meer bij kijken ?

Dan maak ik van een mengsel van olie, methanol , methylacetaat en NaOH de methylester. Er wordt in het artikel dat ik gevonden heb een behoorlijke overmaat aan methanol en methylacetaat toegevoegd, die later afgedestilleerd wordt. Hoeveel methanol en hoeveel methylacetaat bevat dit destillaat nu ? Ik beschik helemaal niet over een lab, dus dat maakt het er niet makkelijker op.

Berichten: 83

Re: Stolpuntverlaging

Wordt er niet meer gereageerd, of is hier iets mis, of is er niemand die me verder kan helpen ??

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Stolpuntverlaging

Je stelde een heleboel vage vragen. Misschien de belangrijkste vraag: gewoon bij elkaar gooien zal normaal gesproken niet werken om een ester te maken. Maar hoeveel van welke stof er in een destillaat zit hangt wel heel erg af van de preciese omstandigheden; dit kan niemand zo beantwoorden.

edit: aanvulling

Berichten: 2.035

Re: Stolpuntverlaging

Methylacetaat kan je beter kopen dan zelf maken... dit geldt trouwens voor de meeste chemicalien :)

Op dit forum barst het van de topics over chemicalienboeren waar je terecht kan!

Reageer