HPLC

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

HPLC

Wie kan mij helpen ik moet binnenkort een tentamen overdoen met deze vraag. [KOUD]

Geef voor elk van de onderstaande stationaire fases aan hoe (on)geschikt deze is voor een

optimale scheiding van bovenstaand mengsel?

• Bonded Phase C8 (RP-8)

• Silicagel

• Bonded Phase-phenyl

• Bonded Phase-diol

Welk kolom materiaal zou je zelf kiezen?

Dankje!!

groetjes Loes

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: HPLC

Welkom op het chemieforum!

Het is natuurlijk wel handig om te weten wat het 'bovenstaande mengsel' dan is. Maar je kunt zelf ook al een eind aan de slag met dit vraagstuk. Hiervoor moet je kijken naar de polariteit van de stationaire fase en die van het te scheiden mengsel. Ook moet je bekijken of er waterstofbruggen gevormd kunnen worden.

Hiernaast is het handig om te weten dat apolaire stoffen slecht elueren over een apolaire kolom en dat polaire stoffen slecht elueren over een polaire kolom. Ten slotte speelt de combinatie van oplossmiddelen (eluens) ook een belangrijke rol.

Berichten: 59

Re: HPLC

Hallo,

Om het wat begrijpelijker te zeggen: polariteit hangt (grofweg) af van de aanwezigheid van -OH groepen. De aanwezigheid van een -OH groep maakt een stof polair (bijvoorbeeld methanol). Met meer C-atomen wordt een stof minder polair (apolairder). Dus methanol is polairder dan ethanol, ethanol polairder dan propanol enz.

Als een polair component op een polaire kolom wordt gebracht gaat dit component een grotere interactie aan met de stationaire fase dan een apolair component. Grofweg komt het apolaireste component het eerst van de kolom. Hoe polairder het component des te later hij van de kolom komt. Natuurlijk hangt dit ook samen met andere aspecten (onder andere eluens). Maar dit geeft al een aardig beeld.

De stationaire fasen die je beschrijft zijn respectievelijk: apolair, sterk polair, apolair en polair.

Ik zou zelf een kolom kiezen dat dezelfde polariteit heeft als de meeste componenten van je mengsel (meeste componenten polair -> kolom ook polair). Als eluens zou ik dan de tegenovergestelde polairteit kiezen (meeste componenten en kolom polair -> eluens minder polair of apolair).

Succes

Berichten: 4

Re: HPLC

ok het begin van de vraag is:

Een student wil een mengsel van onderstaande geconjugeerde oestrogenen analyseren met behulp van HPLC :

Equilenin sodium sulphate

Equilin sodium sulphate

Oestrone sodium sulphate

kunnen jullie nu iets meer zeggen? :)

Loes

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: HPLC

Als je ons nu ook nog kan verklappen wat die triviale namen voor de natriumsulfaat zijn... :)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: HPLC

Het zijn dus drie steroïden. Waar de toevoeging sodium sulfate (met een f ipv ph ook in het engels) op slaat weet ik ook zo niet.

Equilenin

Equilin

Oestrone

Deze verschillen weinig in struktuur. Het draait enkel om wat onverzadigdheden in het skelet, maar deze geven wel aanleiding tot verschillende 'vormen' van het molecuul.

Omdat de interacties die de polaire groepen (de OH op de A-ring en carbonylgroep op de D-ring) aan kunnen gaan bij alledrie de steroïden hetzelfde zijn moet je het scheidend vermogen zoeken in het apolaire deel van het molecuul. Dit moet zo veel mogelijk interactie met je kolommateriaal kunnen vertonen.

Nu kun je vast zelf wel bedenken wat de beste kolom voor de scheiding is en de mate waarin de overige kolommen minder geschikt zijn.

Berichten: 4

Re: HPLC

nou ik vind het nog steeds erg lastig!

hier zijn ook de andere vragen

De autoritaire assistent van de student dwingt hem uiteindelijk een Bonded Phase C18 (RP-) kolom te gebruiken omdat er geen andere kolom aanwezig is. Nu moet hij nog een geschikte mobiele fase vinden. Hij heeft daarbij de keuze uit de volgende mobiele fases:

• Ethanol

• 0,1 M NaOH

• MeOH/H2O = 50/50 (v/v)

• Hexaan

Geef voor elke van de bovenstaande mobiele fases aan hoe (on)geschikt deze is voor een optimale scheiding van bovenstaand mengsel (in combinatie met de RP-18 kolom). Welke mobiele fase zou je zelf kiezen?

Een student wil een mengsel van zes ftalaat weekmakers analyseren met behulp van HPLC. Leg uit waarom de C-18 bonded phase kolom een goede keus is en de voorkeur heeft boven een bonded phase-phenyl kolom.

De scheiding is niet optimaal, het toepassen van gradiënt elutie lijkt in dit geval een goede aanpak om tot het verbeteren van de scheiding te komen. Hoe gaat u dit aanpakken, met welke mobiele fase begint u en met welke eindigt u?

In deze analyse is gebruik gemaakt van een UV-detector. Ook al is een UV detector in principe geschikt, toch had de meting nog kunnen mislukken.

Welke UV-detector instelling (parameter) is van cruciaal belang bij elke scheiding

waarbij gebruik gemaakt wordt van een UV-detector?

hopelijk kunnen jullie me nog een beetje verder opweg helpen!

dankje:D:D!!

Berichten: 1.153

Re: HPLC

zoals altijd geen echte antwoorden maar hints...
De autoritaire assistent van de student dwingt hem uiteindelijk een Bonded Phase C18 (RP-) kolom te gebruiken omdat er geen andere kolom aanwezig is. Nu moet hij nog een geschikte mobiele fase vinden. Hij heeft daarbij de keuze uit de volgende mobiele fases:

• Ethanol

• 0,1 M NaOH

• MeOH/H2O = 50/50 (v/v)

• Hexaan

Geef voor elke van de bovenstaande mobiele fases aan hoe (on)geschikt deze is voor een optimale scheiding van bovenstaand mengsel (in combinatie met de RP-18 kolom). Welke mobiele fase zou je zelf kiezen?
wat denk je hier zelf? waar staat RP voor in RPLC?
Een student wil een mengsel van zes ftalaat weekmakers analyseren met behulp van HPLC. Leg uit waarom de C-18 bonded phase kolom een goede keus is en de voorkeur heeft boven een bonded phase-phenyl kolom.
Wat is het verschil tussen de 2 fasen? weke interacties?
De scheiding is niet optimaal, het toepassen van gradiënt elutie lijkt in dit geval een goede aanpak om tot het verbeteren van de scheiding te komen. Hoe gaat u dit aanpakken, met welke mobiele fase begint u en met welke eindigt u?
Tja eh...hoe te omschrijven zonder meteen het antwoordt te geven...eh...kijk welke samenstelling je mobiele fase had bij de slechte scheiding en ga vanuit daar spelen.
In deze analyse is gebruik gemaakt van een UV-detector. Ook al is een UV detector in principe geschikt, toch had de meting nog kunnen mislukken.

Welke UV-detector instelling (parameter) is van cruciaal belang bij elke scheiding

waarbij gebruik gemaakt wordt van een UV-detector?
De aan knop?

Berichten: 1.122

Re: HPLC

JeroenCV schreef:
In deze analyse is gebruik gemaakt van een UV-detector. Ook al is een UV detector in principe geschikt, toch had de meting nog kunnen mislukken.

Welke UV-detector instelling (parameter) is van cruciaal belang bij elke scheiding

waarbij gebruik gemaakt wordt van een UV-detector?
De aan knop?
Een `aan-knop´ is geen parameter :)

Wat dacht je van de golflengte? Afbeelding

Berichten: 1.153

Re: HPLC

bteunissen schreef:
JeroenCV schreef:

De aan knop?
Een `aan-knop´ is geen parameter :)

Wat dacht je van de golflengte? Afbeelding
juist en wat was mijn eerste regel in mijn antwoordt?
zoals altijd geen echte antwoorden maar hints...
dus was mijn aan-knop serieus??? Afbeelding

maar heel goed bas, het is de golflengte.

Berichten: 1.122

Re: HPLC

dus was mijn aan-knop serieus??? Afbeelding
Zo ver was ik ook nog wel Jeroen. Maar ik vond het een beetje een flauw antwoord voor iemand die een serieuse vraag stelt :)
maar heel goed bas, het is de golflengte.
jeej.... :P

Berichten: 1.153

Re: HPLC

JeroenCV schreef:dus was mijn aan-knop serieus??? Afbeelding
Zo ver was ik ook nog wel Jeroen. Maar ik vond het een beetje een flauw antwoord voor iemand die een serieuse vraag stelt :)
3 van de vier serieus beantwoordt, is toch een goede score van mij? :P

Maar weer on-topic...loesje8, heb je wat aan mijn antwoorden (gehad)?

Berichten: 4

Re: HPLC

jaa heb het mondeling gehad en de afnemer zei dat het goed ging dus bedankt!!! :)

Loes

Berichten: 1.153

Re: HPLC

mooi, graag gedaan. Daar is dit forum voor!

Reageer