Hydrolyse van Esters in een zuur milieu

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 13

Hydrolyse van Esters in een zuur milieu

Hallo allemaal,

wij hebben het op school net over de hydrolyse van esters. Ik zie wel, waarom een hydrolyse in een basisch milieu zo verloopt:

R-COO-R´ + H2O + NaOH --> R-COONa + R´-OH + H2O, maar ik snap niet hoe eenzelfde reactie in een zuur milieu zou kunnen gebeuren.

Bij:

R-COO-R´ + H2O +HCl --> heb ik die HCl teveel, die kan volgens mij nergens mee reageren, of hij reageert met het water, met het gevolg dat je een probleem hebt voor de hydrolyse.

Kan iemand mij dit uitleggen?

Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Berichten: 1.122

Re: Hydrolyse van Esters in een zuur milieu

Hallo Nucleofieltje.

Bij een hydrolyse in een zuur milieu wordt de esther open gebroken en vormt zich een zuur en een alcohol!

Grtz Bas

Berichten: 13

Re: Hydrolyse van Esters in een zuur milieu

maar dan heb je toch een overschot aan H+ of niet?

Berichten: 1.122

Re: Hydrolyse van Esters in een zuur milieu

Is dat erg dan? Waarom zouden alle H+/H3O+ moleculen ergens mee moeten reageren?

En het feit dat H+ en H2O samen H3O+ vormen wil niet zeggen dat er geen watermoleculen meer over blijven om de ester te hydrolyseren.

Je zuurt het volgens mij ook maar lichtelijk aan bij een zuur gekatalyseerde hydrolyse. Het is niet zo dat je 98% zwavelzuur gebruikt hoor :)

Grtz Bas

Berichten: 13

Re: Hydrolyse van Esters in een zuur milieu

ok, dan heb ik het nu begrepen :) Dankjewel!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Hydrolyse van Esters in een zuur milieu

Kijk, daarvoor heet het ook een katalysator (5 druppels zuur blijven uiteindelijk 5 druppels zuur, het enige wat er verbruikt wordt is water :) ) Ook in het basische milieu zal de base steeds worden teruggevormd.

Reageer