[scheikunde] Titratie Bouillonblokjes

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 9

[scheikunde] Titratie Bouillonblokjes

Hey hey,

Wie kan mij hier verder mee helpen..want voor school moet ik deze stof titreren..maar ik kan op internet er niet echt iets wijs vinden(helemaal niks)..waar bestaat deze stof uit..welke zuren/base etc..ik hoop dat jullie me kunnen helpen..want ik zie het nu ff niet meer zitten..alvast bedankt :)

Berichten: 592

Re: [scheikunde] Titratie Bouillonblokjes

Ik zou denken dat daar veel vetten inzitten, die kan je wel titreren met KOH. Je moet eens kijken op zo'n pakje, daar zullen toch ook wel wat ingredienten op staan.

Berichten: 1.122

Re: [scheikunde] Titratie Bouillonblokjes

Vetten titreren met KOH? :) Dat lijkt mij niet mogelijk (een apolaire stof titreren met een in water opgelost zout....). Vetzuren kun je hier wel mee titreren. Maar dan zul je dus je vetten moeten hydrolyseren.

Als je voor school bouillon moet titreren dan zal er in je opdracht vast ook wel aangegeven staan wát je dan precies moet titreren. Dat is wel zo handig om te weten als je je buret gaat vullen :P

Grtz Bas

Berichten: 592

Re: [scheikunde] Titratie Bouillonblokjes

Ja het is ook al weer een hele tijd geleden dat ik die proefjes moest doen. Mijn welgemeende excuses :)

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: [scheikunde] Titratie Bouillonblokjes

Misschien kun je het zoutgehalte van bouillon bepalen door te titreren met zilvernitraat.

De chloride-ionen van het zout zullen dan een neerslag vormen met zilver.

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Titratie Bouillonblokjes

hey mensen..bedankt voor jullie antwoord...ik heb ff de ingrediënten opgezocht van de Bouillonblokjes van Maggi. Er zit in:

zout, smaakversterker(E621), glucosestroop,g ehard plantaardig vet, suiker, gistextract, kleurstof(E150c), zonnebloemolie, aroma(bevat tarwe), karwij, laurier, witte peper, nootmuskaat, Mogelijke sporen van melk, ei, selderij

Wie kan mij nu helpen door te zeggen welke stof je uit deze bouillonblok kan gebruiken om te titreren?Ik hoor graag van jullie...alvast bedankt voor jullie hulp :)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Titratie Bouillonblokjes

Zout kan sowieso wel, verder zou ik niet direct iets weten. De ingredienten zeggen verder niks over de moleculen die je tegen kan komen.

Ik vind het wel een beetje rare opdracht hoor; moet je niet gewoon iets hebben als "bepaal het gehalte aan ..." in een bouillonblokje?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [scheikunde] Titratie Bouillonblokjes

E621 is mononatriumglutamaat

E150c is Ammoniakkaramel

E-nummers op Wikipedia

De meeste ingrediënten zijn verbindingen (glucosestroop, aroma (kan dus alles zijn), karwij, laurier enz. bestaan weer uit verschillende verbindingen). De enige simpele verbinding die er tussen zit is zout (natriumchloride, dat zoals Saxman al zei, eenvoudig te titreren is. Dan moet je nog wel een ion-selectieve electrode nemen of weten of er geen andere ionen inzitten die een neerslag met Ag kunnen vormen.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Titratie Bouillonblokjes

De meeste ingrediënten zijn verbindingen
Je bedoelt waarschijnlijk : (gecompliceerde) mengsels

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [scheikunde] Titratie Bouillonblokjes

Raspoetin schreef: De meeste ingrediënten zijn verbindingen
Je bedoelt waarschijnlijk : (gecompliceerde) mengsels
Dat is inderdaad een betere omschrijving ja
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Titratie Bouillonblokjes

ja het is zeker een rara opdracht..het is voor een practicum..de leraar zei kies een stof uit een lijst(en deze was nog de enige die er was)..en je moet uit die stof een stof uit kiezen waar je mee kan titreren..bijvoorbeeld met een breezer titreren ze met alcohol etc etc..en ik denk dan dat het beste idd is om zout te gaan titreren

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Titratie Bouillonblokjes

Je formuleert je vraag niet erg nauwkeurig: ik neem aan dat ze een breezer niet titreren "met alcohol", maar dat ze met behulp van een titratie het alcoholgehalte bepalen. Als je "titreert met X" wordt over het algemeen bedoeld dat je X toevoegt om iets anders te bepalen. Zo kun je een zuurgehalte in een monster bepalen door "met base" te titreren.

Het enige serieuze voorstel lijkt tot nu toe te zijn om chloride te bepalen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Titratie Bouillonblokjes

En dat is in feite niet moeilijk voor elkaar te krijgen: zoek eens in je binas of een oplosbaarheidstabel hoe je Cl- zou kunnen bepalen. :)

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Titratie Bouillonblokjes

bedankt voor jullie antwoord mensen..ik denk idd dat ik het zout ga(moet) gebruiken..iemand nog een idee om die blokjes vloeibaar te maken?Ikzelf dacht eraan om die blokjes te verhitten en dan als die blokjes vloeibaar zijn te gebruiken om te titreren etc..ik hoor graag van jullie :P

en alvast bedankt :)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Titratie Bouillonblokjes

Gewoon zoals je boullion klaarmaakt lijkt me, dan een deel ervan flink afkoelen om vetten kwijt te raken (die kunnen volgens mij storen), afscheppen dus of in een scheitrechter en de rest verorberen met een beschuitje. Enjoy :)

Reageer