Enzymkinetiek

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 37

Enzymkinetiek

Hoi iedereen,

ik was nieuwschierig of het volgende mogelijk is:

Bij een bepaling van alkalische fosfatase in serum, wordt gedurende 5 min de extinctie gemeten bij 405 nm en bij 36 graden, als ik meer enzym toevoeg dan gaat mijn begin snelheid omhoog en dan daalt mijn activiteit. Is dit mogelijk en zo nee, wat had dit dan moeten zijn?

Alvast bedankt.

Groeten,

Rob

Re: Enzymkinetiek

Hallo Rob,

Kun je aangeven wat je nu precies aan het meten bent, alkalische fosfatase is zelf een enzym in het serum, dus welk ander enzym voeg je toe?

Daalt je aktiviteit niet door de verdunning?

Berichten: 740

Re: Enzymkinetiek

Als je meer van hetzelfde enzym erbij doet, dan lijkt het me sterk dat de activiteit afneemt, het aantal units stijgt dus dan moet ook de activiteit omhoog gaan. Misschien heb je iets van een inhibitor erin zitten waardoor de activiteit verloren gaat... Door een verdunning kan de activiteit ook dalen idd

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Enzymkinetiek

misschien last van competatieve enzymen. De activiteit van het enzym blijft het zelfde als alle omstandigheden ook het zelfde zijn.

MvG Ron

Berichten: 740

Re: Enzymkinetiek

Waarschijnlijk heb je dan last van een kompititieve remmer je toegevoegde serum.

Re: Enzymkinetiek

Als er extra serum is toegevoegd en eerst gaat de snelheid omhoog en dan neemt de aktiviteit af dan zou ik aan uitputting van het substraat denken in plaats van moeilijk te achterhalen dingen als remmers en competatieve enzymen, alhoewel je deze niet op voorhand kunt uitsluiten.

Berichten: 740

Re: Enzymkinetiek

Bij uitputting van het substraat moet de extictie na mijn idee niet lager zijn als bij de eerste meting, dus hier moeten wel wat extra gegevens bij komen van de poster :)

Berichten: 1

Re: Enzymkinetiek

Heb mijn docent erna gevraagd. Ik had de proef uitgevoerd en kwam hetzelfdee uit. Kan zijn dat het serum te lang niet gekeold is. deze moet bij ong 0 graden beweaart blijven ook tijdens een langere proef. Hierdoor kan het serum minder actief worden. volgens mijn docent is dat de beste verklaring.

Gr Erik

Re: Enzymkinetiek

Ik had de proef uitgevoerd en kwam hetzelfdee uit


Zou je je proef eens kunnen beschrijven, het is mij niet duidelijk hoe de proef is uitgevoerd en wat er gemeten is.

Ik verwacht niet dat je de aktiviteitsafname na een paar uur bij kamertemperatuur kunt meten omdat fosfatases behoorlijk stabiel zijn, de placentaire afos, normaal slechts een zeer kleine fractie is bijvoorbeeld meer dan een uur stabiel bij 60 graden celcius.

Reageer