retentiefactor?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7

retentiefactor?

Ik heb al overal gezocht, maar ik kan het nergens duidelijk vinden.

Wat is de retentiefactor?

en wat zijn relatieve retenties

en selectiviteit (selectiviteitsfactor α )

Ik moet dit opzoeken voor het onderdeel Alcohol, in een projectweek op school. Het gaat niet alleen over gaschromatografie, maar over 'alle' vormen chromatografie..

Alle info is welkom :)

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: retentiefactor?

Weet nou echt NIEMAND dit?? :)

Berichten: 31

Re: retentiefactor?

Lissy,

Je zou het kunnen vragen bij Riemslag, Egberts, Hofmeester of die andere gast die je vorig jaar voor chemie had.. :)

Volgens de Van Dale is restentie;

Ophouding of terughouding van stoffen die normaal door het lichaam verplaatst of afgescheiden worden..

Kun je er wat meer over vertellen of moet ik in de map kijken?

Groeten,

U're classmate

Berichten: 2.035

Re: retentiefactor?

MissEvil schreef:Ik heb al overal gezocht, maar ik kan het nergens duidelijk vinden.

Wat is de retentiefactor?

en wat zijn relatieve retenties

en selectiviteit (selectiviteitsfactor α )

Ik moet dit opzoeken voor het onderdeel Alcohol, in een projectweek op school. Het gaat niet alleen over gaschromatografie, maar over 'alle' vormen chromatografie..

Alle info is welkom  :)

Alvast bedankt.
Sorry dat we zo laat reageren Lissy!

Aan die Van Dale definitie heb je natuurlijk weinig..... "retentie" in de chemie is wat anders dan "retentie" in het dagelijks leven :P

Retentie is de mate waarin een stof wordt "opgehouden" in een bepaald systeem. In de chemie wordt meestal bedoeld dat een stof tijdens een scheiding wordt "opgehouden", meestal t.o.v. het loopmiddel (dat gaat "onvertraagd" door het systeem heen)..

Van "relatieve retentie" spreken we als we de retentie van twee stoffen met elkaar vergelijken.

De selectiviteitsfactor α is de mate waarin een scheidend systeem twee stoffen van elkaar kan scheiden, en is dus een eigenschap van bijv. een scheidings-apparaat.

Helpt dit?

Reageer