Springen naar inhoud

[scheikunde] Forensische wetenschap

• Log in om te kunnen reageren

Kristian_CF

Kristian_CF

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 januari 2006 - 16:58

Hey allemaal,

Ik heb een vrij algemene vraag. Ik zit nu in 6 vwo en voor mijn profielwerkstuk heb ik het onderwerp forensische wetenschap gekozen. Nu had ik als praktisch gedeelte een test ontwikkeld waar luminol voor nodig was. Nu is luminol te duur blijkt en wil ik graag een andere proef uitvoeren.

Hier ligt mijn probleem. De proeven die ik zou willen uitvoeren zoals elektroforese enz zijn onmogelijk. Weet iemand nog een ander goed onderzoek voor mijn praktische gedeelte??

Alvast heel erg bedankt,

Kris

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

placebo

placebo

• >250 berichten
  • 660 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 januari 2006 - 19:03

tip: ga eens informeren bij universiteiten en hogescholen vaak kun je daar terrecht om een onderzoek uit te voeren (weet ik uit eigen ervaring). je zou een universiteit of Hbo bij jou in de buurt kunnen bellen en vragen of je een afspraak kunt maken om electroforese uit te voeren.

mvg kevin

Jurn

Jurn

• >250 berichten
  • 851 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 januari 2006 - 19:58

Ik denk dat het misschien al wat laat is om je voor dingen op te geven, want in wageningen hebben ze nog wel eens experimenten met DNA-isolatie en DNA-fingerprinting (ging mijn PWS over).

Het nadeel is dat dit een best dure proef is en dus niet zomaar wordt uitgevoerd, maar zoals placebo al zegt; zoek contact met een HBO of universiteit met een organische chemie sector en je kan een aardig eind komen.

Succes.

PS als je eerder hiermee was gekomen dan had je mee kunnen draaien bij mijn practica want daar hebben we DNA geisoleerd en geanalyseerd.
Als je wilt kan ik je wel de voorschriften en zo sturen (neem daarvoor even contact met me op via de mail)

Veranderd door Jurn, 30 januari 2006 - 20:06

Jurn [WSF - Technicus]

It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln
Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Roy van Heesbeen

Roy van Heesbeen

• >250 berichten
  • 740 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 januari 2006 - 21:00

Een fluoricentie proef hoef niet alleen met luminol, je kan natuurlijk ook andere stoffen gebruiken zoals het enzym luciferase.

Roy van Heesbeen

Roy van Heesbeen

• >250 berichten
  • 740 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 januari 2006 - 21:09

Je kan natuurlijk ook een scheikundig analyse proefje uitvoeren als je iets op school wilt doen... De forensische wetenschap doet natuurlijk niet alleen DNA en bloed onderzoek maar ook analyse van chemische stoffen.

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 30 januari 2006 - 22:25

Je zou ook aan gipsafdrukken van sportschoenen of autosporen kunnen denken en kijken of je versnellers voor het uitharden van het gips kunt vinden.

Jampie

Jampie

• >25 berichten
  • 59 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 januari 2006 - 11:52

Hallo,

Voor mijn afstudeeropdracht heb ik een methode ontwikkeld voor de GC/MS om coca´ne in haar aan te tonen. Misschien is dit wat. Voor meer informatie kan je kijken op een ander topic op de site:

Demoproeven

Jan

Jampie

Jampie

• >25 berichten
  • 59 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 januari 2006 - 11:54

Het is trouwens het laatst geplaatste bericht...

bdw: je kan luminol ook heel makkelijk zelf maken.

Jan

Reteip

Reteip

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 januari 2006 - 17:51

Luminol zelf maken word een probleem met toa's waarschijnlijk, de stoffen die je gebruikt bij de synthese zijn niet bepaald voor op je brood.. Maar je zou gewoon een HBO kunnen vragen heb ik destijds ook gedaan en ik kon toen meteen de volgende week een dag mee komen draaien. Als je toevallig in de buurt woont kun je contact op nemen VHall in Leeuwarden. Alles gedaan van Isolatie en PCR tot de forese zelf.

Laters, Snowie

Jeffrey_Buter

Jeffrey_Buter

• >250 berichten
  • 857 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 januari 2006 - 18:37

esters op verschillende manieren maken en daarbij aantonen hoe je de hoogste opbrengst krijgt.

Kristian_CF

Kristian_CF

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 februari 2006 - 12:54

Heel erg bedankt iedereen, ik zal alle tips zeker ter harte nemen. Geplaatste afbeelding

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures