Blackbody straling

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Blackbody straling

Bij stralingsdichtheid in een blackbody (is dat in het nederlands gewoon zwartlichaam?) word er van uitgegaan dat de wanden van het lichaam alle straling compleet absorberen. En dat de straling als glof dan altijd op zijn evenwichtstand is. dus dat de golf niet op het maximun of minimun zit.

Waarom mag hij niet op een maximun of minimum zitten? ik denk dat het is omdat het anders niet door de wand kan geabsorbeerd worden. of wat is het wat anders?

Berichten: 375

Re: Blackbody straling

Antoon schreef:Bij stralingsdichtheid in een blackbody  (is dat in het nederlands gewoon zwartlichaam?) word er van uitgegaan dat de wanden van het lichaam alle straling compleet absorberen. En dat de straling als glof dan altijd op zijn evenwichtstand is. dus dat de golf niet op het maximun of minimun zit.

Waarom mag hij niet op een maximun of minimum zitten? ik denk dat het is omdat het anders niet door de wand kan geabsorbeerd worden. of wat is het wat anders?
de voorwaarde dat de golf niet op een min/max zit, snap ik ook niet. Mischien bedoelen ze dat er geen golf is, en die dus altijd in zijn evenwichtsstand is=> dus geen elektrisch of magnetisch veld

en blackbody wordt vertaald met zwarte straler

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Blackbody straling

Mischien bedoelen ze dat er geen golf is, en die dus altijd in zijn evenwichtsstand is=> dus geen elektrisch of magnetisch veld  


Dat bedoelde ik dus ook. het is 2 tegen 0

Reageer