Springen naar inhoud

[scheikunde] Nahalogeniden

• Log in om te kunnen reageren

Jill_CF

Jill_CF

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 januari 2006 - 19:59

Hey,

zou er mij iemand kunnen helpen met deze vraag:
"Wat is de meest reducerende en meest alkalische verbinding van de natriumhalogeniden?"

Ik weet dat de gevoeligheid voor oxidatie:
I- > Br- > Cl-

Maar is dit dan ook hetzelfde voor gevoeligheid voor reductie? Of is het juist omgekeerd?

En zou het kunnen dat NaF meest alkalisch is?

Alvast bedankt!

[edit] DrQuico: supscriptjes verbeterd

Veranderd door DrQuico, 30 januari 2006 - 21:42

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jurn

Jurn

• >250 berichten
  • 851 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 januari 2006 - 20:01

Volgens mij moet je even je reactievergelijking nakijken want ik wordt er zo niet veel wijzer van
Jurn [WSF - Technicus]

It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln
Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Jill_CF

Jill_CF

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 januari 2006 - 20:04

er is geen reactievergelijking... is gewoon een algemene vraag

Jurn

Jurn

• >250 berichten
  • 851 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 januari 2006 - 20:05

I- > Br- > Cl[SUP]-

Ik bedoel deze
Jurn [WSF - Technicus]

It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln
Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Jill_CF

Jill_CF

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 januari 2006 - 20:09

Het is gewoon algemeen . Het I- in NaI is het meest gevoelig aan oxidatie van deze 3.
Maar ik vroeg mij af, of dat dan ook het meest gevoelig is aan reductie. Meer is er niet gegeven, geen reacties ofzo.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 januari 2006 - 20:21

Als je kijkt naar de halogenen, dan is F2 de sterkste oxidator en I2 de zwakste. Schrijf de half-reactievergelijking voor oxidatie door een halogeen eens op. Wat wordt er dan gevormd? Is dat dan ook een oxidator? Of juist een reductor? Wat zou dan de volgorde zijn van sterkte van reductor?

----------------------------------------------------

Nu voor de mate van basisch-zijn. De zuren HF, HCl, HBr en HI lopen op in sterkte, met HF de zwakste en HI de sterkste. Redeneer nu net als bij die oxidatoren. Wat krijg je bij neutralisatie van het zuur? Een zuurrest. Welke zuurrest denk je dan dat het meest basisch is?

-----------------------------------------------------

Met deze suggesties moet je zelf het antwoord kunnen afleiden.

Veranderd door woelen, 30 januari 2006 - 22:39

Jill_CF

Jill_CF

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 januari 2006 - 20:45

Sorry voor die superscripts, een beetje te laat gemerkt hoe het in elkaar zat.

Van F2 wordt dan F- gevormd dat dan een oxidator is en hetzelfde voor I2, dan krijg je I- wat op zich ook een oxidator is.
En voor reductoren is dan de volgorde omgekeerd? I- het sterkste?

En zuurrest dat meeste basisch is, is dat van het zwakste zuur? (omdat een zwak zuur wordt gevormd uit zwak zuur en sterke base?)

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 januari 2006 - 22:38

Inderdaad is voor een zuurrest die van het zwakste zuur het sterkste basisch. Zoek de volgorde van sterktes maar eens op van HF, HCl, etc. en dan kun je goed zien, welke zuurrest het meest basisch is.

Voor wat betreft de oxidatoren, F2 is de meest sterke oxidator, en dus is F- de zwakste reductor en inderdaad is I- de sterkste reductor.

F- is een dusdanig zwakke reductor, dat het helemaal geen reducerende eigenschappen meer heeft. Er is geen enkele chemische stof, die in staat is om F- te oxideren tot F2. Omgekeerd kun je dus stellen dat F2 een sterke oxidator is. Dit is inderdaad een onwijs sterke oxidator en van alle chemische stoffen is het (voor zover ik weet) de meest sterke oxidator.

Jill_CF

Jill_CF

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 januari 2006 - 22:42

Merci!!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures