[scheikunde] Methode zouten onderscheiden

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

[scheikunde] Methode zouten onderscheiden

Hallo,,

Ik heb over een week of 2 een PTA-week met een praktische opdracht van Scheikunde.

Nu hebben ze al verklapt dat je 7 stoffen moet onderscheiden.

Je krijgt dus 7 reageerbuisjes met stoffen. De namen van de stoffen die in de reageerbuisjes zitten krijg je maar niet in de goede volgorde :P

Nu vroeg ik me af hoe ik dit moet aanpakken. Je hebt overigens maar een uur :)

Me vraag is dus: hoe moet ik dit aanpakken?

[[ De stoffen weet ik nog niet,, moet ik denk eerdaags horen ]]

Bij voorbaad dank,,

Jan

Berichten: 857

Re: [scheikunde] Methode zouten onderscheiden

Het eerste wat je moet doen is te kijken of de stof goed of slecht oplosbaar is.

Of het ook een kleur heeft als vaste stof/oplossing.

Je moet ze identificeren via neerslagreacties

Berichten: 1.122

Re: [scheikunde] Methode zouten onderscheiden

Hey TBytes.

Een veel voor komend praticum op middelbare scholen zijn idd neerslag reacties. Ideaal uit te voeren met opgeloste zouten.

Nu weet ik natuurlijk niet zeker dat je met behulp van neerslagreacties moet aantonen met welke stoffen je te maken hebt. Maar als ik jou was zou ik er absoluut voor zorgen dat je de BINAS tabel goed kent/toe kunt passen waarin staat welke metalen en niet-metalen samen goed oplosbaar zijn en welke niet. (en dus neerslaan) Ik weet niet meer welke binastabel dat is maar dat zul je zelf dus even op moeten zoeken.

Grtz Bas

Berichten: 660

Re: [scheikunde] Methode zouten onderscheiden

je kunt het vinden in Binas tabel 45 als je tenminste de nieuwste binas gebruikt anders weet ik het niet :)

succes

mvg kevin

edit: heb je hier nog iets aan ...

Berichten: 238

Re: [scheikunde] Methode zouten onderscheiden

en de E0 waarden opzoeken, hang er een kathode in en een anode en zet er een stroompje over, de stoffen zullen al naar gelang de electrodepotentialen neerslaan.

goeiemorgen zeg, ik slaap weer even verder...

Afbeelding

Berichten: 205

Re: [scheikunde] Methode zouten onderscheiden

een koper oplossing is blauw...

de meeste leraren zijn erg voorspelbaar koper zal er vast wel tussen zitten :)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Methode zouten onderscheiden

Ja, maar je mag niet de conclusie trekken: het is blauw, dus een koperzout! Je zal dat op andere manieren moeten bewijzen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 205

Re: [scheikunde] Methode zouten onderscheiden

dat aantonen is toch makkelijk, koper is de enige van de zeven kaartjes die een blauwe oplossing kan veroorzaken[ :) ]

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] Methode zouten onderscheiden

ken je de kaartjes al? Die wil TBytes dan denk ik wel weten :)

Berichten: 7

Re: [scheikunde] Methode zouten onderscheiden

Hallo,

even over die stoffen...

Ik heb als het goed is morgen weer scheikunde en dan zal ik het

even vragen wanneer ik de namen van de stoffen krijg :) ...

en alvast bedankt voor het helpen :P

TBytes

Berichten: 857

Re: [scheikunde] Methode zouten onderscheiden

ken je de kaartjes al? Die wil TBytes dan denk ik wel weten :)
leraren zijn voorspelbaar hoor :P .. Die wie ik op de havo en mavo heb gehad anders wel.

Een koperzout zal vast gegeven worden en het zou mij niets verbazen als er een loodzout tussen zit maar zoals Beryllium als zei: Je moet ze niet aan de hand van de kleur bepalen (dat is slechts een indicatie). Je zal toch echt moeten werken met een neerslagreactie.

Die voor het loodzout is het leukste want dan moet je Natriumjodide nemen en dan krijg je een dikke gele neerslag :P

Berichten: 7

Re: [scheikunde] Methode zouten onderscheiden

Ik heb het gevraagd en maandag krijgen we het hele schema met alle stoffen. Je krijgt 7 stoffen en 3 daarvan hoef je er maar van uit te voeren geloof ik :)

Dus maandag vertel ik meer :P

Cheers,,

TBytes

Reageer