Gluconzuur bepaling m.b.v. HPLC

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Gluconzuur bepaling m.b.v. HPLC

Hoi iedereen,

Ik wou graag info over het bepalen van gluconzuur m.b.v HPLC. Wat ik graag wou weten was welke loopvloeistoffen ik nodig heb en bij welke golflengte ik moet meten.

Jullie hulp wordt gewaardeerd.

Groetjes,

Arginell

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Gluconzuur bepaling m.b.v. HPLC

Volgens mij heeft gluconzuur geen absobtie in het UV gebied. Je zult dus een andere detectiemethode moeten gebruiken.

Voor de bepaling van het eluens is het handig om te weten welk type kolom je wilt gebruiken.

Berichten: 59

Re: Gluconzuur bepaling m.b.v. HPLC

Hallo,

Je kan het beste een polaire kolom kiezen (omdat gluconzuur zelf ook polair is) en een apolair eluens (bijvoorbeeld heptaan).

Welke golflengte weet ik niet, maar je kan simpel met een (wat moderne) spectrofotometer een UV-spectrum opnemen van één van je monsteroplossingen. Hieruit kan je een maximum golflengte halen. Deze kan je dan gebruiken voor de HPLC.

Jan

Berichten: 2.035

Re: Gluconzuur bepaling m.b.v. HPLC

DrQuico schreef: Volgens mij heeft gluconzuur geen absobtie in het UV gebied. Je zult dus een andere detectiemethode moeten gebruiken.

Voor de bepaling van het eluens is het handig om te weten welk type kolom je wilt gebruiken.
Klopt, Gluconzuur heeft nauwelijks UV/VIS-absorptie (geen chromoforen!), en in de Google-hits die ik vind wordt het gedetecteerd m.b.v. geleidbaarheismetingen....

Opletten: in water kan Gluconzuur ook een lacton vormen! :)

Berichten: 2.399

Re: Gluconzuur bepaling m.b.v. HPLC

Jampie schreef: Hallo,

Je kan het beste een polaire kolom kiezen (omdat gluconzuur zelf ook polair is) en een apolair eluens (bijvoorbeeld heptaan).

Welke golflengte weet ik niet, maar je kan simpel met een (wat moderne) spectrofotometer een UV-spectrum opnemen van één van je monsteroplossingen. Hieruit kan je een maximum golflengte halen. Deze kan je dan gebruiken voor de HPLC.

Jan
Verkeerd gedacht, het oplosmiddel bepaalt de chromatografie de je gaat doen. Het is een polair molecuul, dus lost het goed op in water en slecht in heptaan. RP-HPLC lijkt mij de way to go. Het is een zuur, dus je zult een lage pH buffer moeten kiezen om het molecuul neutraal te houden.

Je kunt als detector ook een brekingsindex detector gebruiken.

Reageer