Springen naar inhoud

Reagens en of indicator

• Log in om te kunnen reageren

y500

y500

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 januari 2006 - 18:01

Beste,
Ik zit met een probleem; voor school moet ik een andere methode bedenken om de concentraite triglyceride (C55H98O6) te bepalen...

Nu heeft school al een methode, met een testkit (reagens). Deze is alleen erg duur, en werkt dmv spectofotometrie. *Helaas heb ik de handleiding niet bij de hand, anders had ik hem even opgeschreven, maar hij hoort bij de CHOLESTEROL liquicolor test van HUMAN.de*

Nu vroeg ik mezelf af, is er een manier, des noods een site, hoe je een indicator kan beredeneren?

Alvast bedankt

Ps. Kwakkie *Nienke* had vorig jaar een topic gestart over dit *ongeveer* onderwerp, maar daar kon ik niets mee..

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 31 januari 2006 - 22:15

Zo makkelijk is dat niet. Er zijn veel gekleurde stoffen, maar om er een te verzinnen die specifiek is voor een bepaalde (type) verbinding, en dan ook nog geschikt voor een kwantitatieve bepaling....

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 31 januari 2006 - 22:50

Er is een methode om triglyceriden te bepalen met een extractie en een kleurreactie, deze methode werd omstreeks 1970-1980 gebruikt op de klinisch chemische laboratoria.
Als je in bibliotheek zoek naar boeken uit die tijd zul je ze wel tegenkomen.

y500

y500

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 februari 2006 - 09:25

hoi en dank u allen;
rwwh - ik dacht eigenlijk al dat het te moeilijk zou zijn, maar het was te proberen...
Gerard - 1970-80.. In onde bieb heb je genoeg boeken uit de periode, ik zal es kijken. En dan zal ik het hier posten; heeft de groep van volgend jaar ook geluk :)

bedankt!

y500

y500

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 februari 2006 - 12:40

Hoi alweer,
Op school hebben we een boek staan uit 1987 - methods in clinical chemistry - ISBN: 0-8016-3829-1 - waarin een methode staat. Helaas mogen we hem niet gebruiken door devolgende redenen;
  • Choloform
  • Stikstof om te drogen
  • En een paar andere punten...
Wel staat er een lijst in met andere methoden;
  • Eegriwe's reaction
  • Schryver's reaction
  • Pay's reaction
  • Hantzsch's reaction
En zelf heb ik nog een andere gevonden; Fletcher's methode

Helaas vind ik nergens meer informatie over deze reagentia en methodes...
Zou er iemand me verder kunnen helpen?

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 01 februari 2006 - 14:21

Hallo Jos,

Het zal een probleem zijn als je niet met risicovolle stoffen mag werken,
de bepalingen uit die tijd maken over het algemeen gebruik van deze stoffen.
Dit is een van de redenen waarom nu overwegend gebruik wordt gemaakt van de duurdere enzymatische bepalingen.

Persoonlijk ben ik van mening dat je op school toch zou moeten leren om met deze risicovollere stoffen om te gaan want het behoort tot de kennnis die je moet hebben om zonder te grote risico's op een laboratorium te kunnen werken.

Gerard

y500

y500

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 februari 2006 - 15:41

Gerard,
Ik ben het met je eens dat op school ook gewerkt moet worden met risicovollere stoffen, om dezelfde reden.

Daarnaast vind ik cloroform niet bepaald de meest gevaarlijke stof waarmee gewerkt kan worden; het is schadelijk, ja, en (zeer) giftig voor waterorganismen. Bij inademen (choloform is vluchtig); Hoesten, duizeligheid, slaperigheid, hoofdpijn, misselijkheid, bewusteloosheid. Het ergste waarmee we hebben gewerkt was 95% zwavelzuur, en dat is duidelijker minder leuk dan choloform.

Volgens een van onze leraren zou zelfs het drogen met stifstof geen probleem zijn - daar kon hij voor zorgen (exicator ed.).

Helaas mocht het toch niet.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures