Springen naar inhoud

[scheikunde] azijnzuur

• Log in om te kunnen reageren

vash112

vash112

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 januari 2006 - 18:41

we hebben onze profielwerkstuk over azijnzuur. NU zijn er drie dingen die ik alleen nog steeds niet snap

Vraag 1: wordt azijnzuur nou via aerobe dissimilatie of aneorobe dissimilatie gevormd in de industrie. Dacht zelf aan aneorobe dissimilatie want zo wordt alcohol gevormd. maar voor het omzetten van alcohol naar azijnzuur heb je acetobacter (gisten) nodig en dat zijn aerobe gisten.

Vraag 2: laatste stap om azijnzuur te vormen is:
C2H4O (l) + 2H2O (l) -> CH3COO- (aq) + H+ (aq) + H2O (l) + H2 (g). Maar azijnzuur is toch CH3COOH en geen CH3COO-. Dus wat moet ik doen om CH3COOH te krijgen.

Vraag 3: Is azijnzuur (van schoonmaakazijn) nou eigenlijk giftig als je het binnenkrijgt?En wat zijn de gevolgen?

Kan iemand ons helpen bij het beantwoorden van deze vragen, alvast hartsikke bedankt! :)

Jurn: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Veranderd door Jurn, 31 januari 2006 - 18:52

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jurn

Jurn

• >250 berichten
  • 851 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 januari 2006 - 18:49

CH3COO- (aq) + H+ (aq) + H2O (l) + H2 (g)

Denk even logisch na, hoe zal een azijnzuuroplossing eruit zien :P

CH3COO- (aq) + H+ (aq) == CH3COOH

3. Zoek eens met google op schoonmaakazijn en toxiciteit. Eerste hit meteen raak :)

Veranderd door Jurn, 31 januari 2006 - 18:58

Jurn [WSF - Technicus]

It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln
Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 januari 2006 - 19:00

Vraag 1: wordt azijnzuur nou via aerobe dissimilatie of aneorobe dissimilatie gevormd in de industrie.

Schoonmaakazijn wordt niet gemaakt door biochemische oxidatie van ethanol. Dit proces wordt enkel voor de productie van azijn voor consumptie gebruikt.
Over de industriŽle productie van azijnzuur heb ik in deze topic al eerder wat geschreven.

y500

y500

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 januari 2006 - 19:08

Hoi,
*btw welkom op chemieforum.nl...*

Vraag 1.) anaeroob: azijnzuur wordt soms gevormd door bacteriŽn in wijn (wijnbederf). (Dan komt er een zure lucht van de wijn.) Dit gebeurt door fermentatie, oftewel het in een anaeroob milieu winnen van energie door gisten. (zie ook wikipedia) vorigjaar heb ik hier een heel wekstuk over moeten maken dus dit moet ik weten.. Enkele termen die ik nog weet; citroenzuur cyclus, mitochondriŽn(?) enz..

Vraag 2.) *even op de sub's letten - geen sub's in een formule is moeilijker te lezen..* Nou ben ik geen genie, maar hier klopt iets niet.. H3O+ is het bijvoorbeeld, H+ wordt gebruikt op de middelbare school :)
C2H4O (l) + 2H2O (l) -> 2CH3COO- (aq) + H3O+ (aq) + (l) + H2 (g)
daarin is 2CH3COO- met H3O+ de opgeloste variant van azijnzuur (CH3COOH)

Vraag 3.) Azijnzuur giftig?? Schoonmaakazijn is verdunt (schoonmaak azijn is uit mijn hoofd maar 4% azijnzuur, voor de rest water). Misschien doet men er in de fabriek er een gifstof bij, maar dan denk ik dat je beter even kunt kijken op een fles zelf.. Maar azijn op zich is niet giftig; vaak wordt het ook in de sla gedaan bijvoorbeeld...

Veranderd door y500, 31 januari 2006 - 19:08

vash112

vash112

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 januari 2006 - 19:45

thnx voor jullie antwoorden tot nu toe,

DrQuico, ik had je topic al is eerder gevonden en het was erg raadzaam voor het industriele synthese gedeelte van me hoofdstuk. Maar nu wilde ik de natuurlijke manier weten hoe azijn gevormd werd en nergens werd echt duidelijk verteld of het
anaeroob of aeroob was. y500 de citroenzuurcyclus komt toch alleen bij aerobe dissimilatie voor of heb ik het mis. En waarom worden er dan acetobacter gebruikt die aeroob zijn.

Jurn en y500, vraag twee had ik eigenlijk al, maar wist het niet zeker.

wat betreft vraag drie heb ik schoonmaakazijn en toxiciteit gebruikt, drie hits, met geen antwoord op me vraag. V500 bedankt voor de nuttige info.\

las ergens nog dat als je schoonmaakazijn binnen krijgt niet moet overgeven. Waarom is dat eigenlijk?

Veranderd door vash112, 31 januari 2006 - 20:58

bteunissen

bteunissen

• >1k berichten
  • 1122 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 januari 2006 - 21:38

las ergens nog dat als je schoonmaakazijn binnen krijgt niet moet overgeven. Waarom is dat eigenlijk

Als je overgeeft komt het zuur voor een tweede keer door de slokdarm en in de keel waar het extra schade aanricht. Als je het binnen houdt en veel water dringt dan verdun je het zuur waardoor het minder agressief is. Maar ik vraag mij af in hoeverre azijnzuur erg schadelijk is voor de maag, aangezien de pH in de maag lager is dan van azijn.......

Dante_CF

Dante_CF

• >250 berichten
  • 592 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 januari 2006 - 21:43

ik denk eerder dat het azijnzuur schadelijk is voor je slokdarm,
Het maagzuur is erg slecht voor je slokdarm, kan je slokdarmontsteking van krijgen :)

vash112

vash112

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 februari 2006 - 18:34

y500, moet het niet C2H4O (l) + 2H2O (l) -> CH3COO- (aq) + H3O+ (aq) + H2O (l) + H2 (g) zijn,
inplaats van C2H4O (l) + 2H2O (l) -> 2CH3COO- (aq) + H3O+ (aq) + H2O(l) + H2 (g)

Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Veranderd door Beryllium, 01 februari 2006 - 19:41

y500

y500

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 februari 2006 - 19:12

De citroenzuurCYCLUS komt alleen bij aerobe dissimilatie voor, en is geen cyclus meer in een anaeroob millieu; fermentatie gebeurt er dan..

De formule moet volgens mij zijn;
C2H4O + 2H2O --> CH3COO- + H3O+ + H2

*Had hem niet helemaal aangepast en zag de 2e C in CH3COO- niet...*

Veranderd door y500, 01 februari 2006 - 19:30

vash112

vash112

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 februari 2006 - 19:36

THNX, heb me profielwerkstuk nu bijna af :)

y500

y500

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 februari 2006 - 20:18

Hier is trouwens nog een website voor veel onderdelen van het werkstuk waarover ik sprak;
http://www.homepages....nl/~b1beukema/

Ging over energiewinning in een eukaryotische cel dmv het mitochondrium; Glycolyse, citroenzuurcyclus, en ik kan me absoluut de reacties erna niet meer herrinneren.. Maar misschien wel leuk om over te vertellen??

Veranderd door y500, 01 februari 2006 - 20:20

vash112

vash112

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 februari 2006 - 16:02

Thnx heb een geweldige link daar gevonden waar je op tig manieren azijnzuur kan vormen. Ze werden wel in de medische wereld gebruikt.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures