Springen naar inhoud

Referentie-elektrode

• Log in om te kunnen reageren

Dante_CF

Dante_CF

• >250 berichten
  • 592 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 januari 2006 - 19:19

Wat wordt er bedoeld met eerste, tweede of derde orde elektrode?

En wat is nu het verschil tussen Ag-elektrode en een Ag/AgCl elektrode?

edit:typo

Veranderd door Dante, 31 januari 2006 - 19:29

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

oiio

oiio

• >100 berichten
  • 198 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 januari 2006 - 19:26

geen idee wat die ordes betreft
maar Ag-elektrode is volgens mij gewoon een zilver-plaatje
terwijl de Ag/AgCl waarschijnlijk duid op een kalomel-electrode.
bij een kalomel is de E namelijk constant (0,25V) en kan ze dus als referentie-elektrode dienen

Dante_CF

Dante_CF

• >250 berichten
  • 592 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 januari 2006 - 19:28

Neenee een kalomel elektrode, is een referentie-elektrode met Hg2Cl2 (kalomel)

oiio

oiio

• >100 berichten
  • 198 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 januari 2006 - 19:29

:)
ik ben wel erg slecht aan het antwoorden op je vragen vandaag, sorry

Ruud_CF

Ruud_CF

• >100 berichten
  • 104 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 februari 2006 - 09:06

Hoi Dante,

een electrode van de eerste soort; de potentiaal van de electrode is direct afhankelijk van de activiteit van een ion dat deelneemt aan de redox reactie, direct aan de electrode. (bijv. zilverelectrode)

een electrode van de tweede soort; de potentiaal van de electrode is direct afhankelijk van de activiteit van een ion dat niet direct deelneemt aan de redox reactie, direct aan de electrode. (kalomel electrode)

Een electrode van de derde soort; deze naamgeving wordt volgens mij niet meer gebruikt en er wordt hiermee volgens mij een redox electrode bedoeld; de redoxelectrode bestaat uit een edel metaal (Pt) en is ondergedompeld in een oplossing van een stof, die in twee oxidatie toestanden aanwezig is. Het metaal zorgt voor de electronenoverdracht tussen beide oxidatie vormen.

Ik hoop dat je hier iets mee kan.

Groeten Ruud.

Dante_CF

Dante_CF

• >250 berichten
  • 592 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 februari 2006 - 16:55

Ja het wordt me nu al ietsje duidelijker, maar hoe zit dat dan met Ag/AgCl elektrode? is dit er ook ťťn van tweede orde?

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 februari 2006 - 17:43

een electrode van de eerste soort; de potentiaal van de electrode is direct afhankelijk van de activiteit van een ion dat deelneemt aan de redox reactie, direct aan de electrode. (bijv. zilverelectrode)

Zoals er al is gezegd :)

Dante_CF

Dante_CF

• >250 berichten
  • 592 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 februari 2006 - 18:53

Dus dat AgCl laagje heeft eigenlijk niets te maken met de orde? ok dan
waarom wordt het dan wel gebruikt?

Ruud_CF

Ruud_CF

• >100 berichten
  • 104 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 februari 2006 - 10:47

Volgens mij is een Ag/AgCl electrode ook een elektrode van de eerste soort; een referentie electrode met de potentiaal van het Ag/AgCl koppel.

Wat FsWd bedoeld is een zilveren electrode in een oplossing waarin chloride aanwezig is, dan is er wel sprake van een elektrode van de eerste soort.

Groeten Ruud

Demon van Laplace

Demon van Laplace

• >25 berichten
  • 98 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 februari 2006 - 15:48

De Ag/AgCl elektrode is wel degelijk ťťn van de tweede soort. De potentiaal wordt bepaald door de activiteit van het Cl- anion.

De gewone Ag elektrode is er wel ťťn van de eerste soort.

Ruud_CF

Ruud_CF

• >100 berichten
  • 104 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 februari 2006 - 08:25

Ik bedoelde ook tweede orde, te snel getypt denk ik. De potentiaal is zeker afhankelijk van de activiteit van de chloride ionen, maar niet van de in de oplossing aanwezige chloride ionen. De potentiaal is afhankelijk van de chloride ionen concentratie in de electrode.
Ruud

Demon van Laplace

Demon van Laplace

• >25 berichten
  • 98 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 februari 2006 - 16:31

Euh Chloride concentratie in de elektrode? :)

De elektrode bestaat uit Ag(metaal). Hierrond bevindt zich dan AgCl dat zeer slecht oplosbaar is. In de oplossing zijn enkel Chloride ionen die de potentiaal bepalen.

Ruud_CF

Ruud_CF

• >100 berichten
  • 104 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 februari 2006 - 16:36

Deze zilveren electrode met "daaromheen"zilverchloride, bevind zich toch in een verzadigde zilverchloride oplossing.
Dit is een referentie electrode, met een vaste potentiaal, de potentiaal is dan toch niet afhankelijk van de chloride concentratie in de oplossing waarin de electrode zich bevind?

Ruud

Demon van Laplace

Demon van Laplace

• >25 berichten
  • 98 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 februari 2006 - 16:44

Toch niet, kijk had het een gewone Ag/Ag+ elektrode geweest had de potentiaal bepaald geweest door de concentratie van de Ag+ ionen in oplossing. Bij de zilver/zilverchloride elektrode werk je echter met een oplossing waar ook Cl- ionen zitten. Nu wordt de concentratie aan Ag+ ionen in oplossing bepaalt door de concentratie aan Cl- want deze zijn onderling verbonden door de oplosbaarheidsconstante van AgCl. Het is dus niet zo dat er echt geen Ag+ ionen in oplossing zijn maar de concentratie zal zeer klein zijn door de zeer slechte oplosbaarheid van AgCl.

Dante_CF

Dante_CF

• >250 berichten
  • 592 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 februari 2006 - 18:33

Dus je kan ze als referentie-elektrode gebruiken als je de Ag/AgCl elektrode in een verzadigde Cl oplossing plaatst.

Of ook als meetelektrode voor Cl- concentratie in een oplossing

of niet? :)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures