Springen naar inhoud

[scheikunde] Aspirine

• Log in om te kunnen reageren

MAc_CF

MAc_CF

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 januari 2006 - 21:02

Hallo

Ik zit op het VWO en doe mijn profielwerkstuk over aspirine samen met nog een vriend. Nou gaan wij onderzoeken doen naar asprine aan de universiteit van Eindhoven.

Maar die hebben ons toegemaild dat wij eerst concrete plannen moesten hebben. Dus: Theorie/doel van opstelling/Benodigdheden/Schematische schets.

Nou hadden wij al wat plannen zoals eerst het maken van een ester, redelijk simpel maar het geeft ons wel goed inzicht in estervorming wat bij het asprine maken ook aan bod komt.

Wij wilden ook Azijnzuuranhydride maken, dit omdat we dan weten met welke stoffen we werken en om verder inzicht te krijgen in estervorming. We weten dat azijnzuuranhydride ontstaat als een condensatiereactie van twee azijnzuurmoleculen. Dus zo hebben we al de bovengenoemde Theorie/doel van opstelling. Maar we kunnen slechts gevonden krijgen dat je dit mbv het Wackerproces kan doen.

Maar hoe gaat het Wackerproces?? En wat heb je daarbij nodig?

Ook wilden wij Asprine maken zoals ze vroeger deden, uit wilgenbast kan dit nog? En hoe?

HEEFT ER VERDER NOG IEMAND TIPS OF HINTS VOOR VERSCHILLENDE ONDERZOEKEN AAN ASPIRINE??

Mark en Julian

Veranderd door MAc, 31 januari 2006 - 21:04

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ceitwa

ceitwa

• >250 berichten
  • 365 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 januari 2006 - 21:29

zuiverheid en smeltpunt van je zelfgemaakte aspirine bepalen

Roy van Heesbeen

Roy van Heesbeen

• >250 berichten
  • 740 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 januari 2006 - 23:17

Smeltpunt bepaling is erg makkelijk uit te voeren, ook kan je het water percentage van je aspirine meten met een Karl Fisher titratie.
Met een diverse analytische apparatuur (IR-spectrometer) kan je ook nog de exacte zuiverheid meten.
Diverse testen voor de kwaliteitscontrole van aspirine (en andere stoffen) staan allemaal in de Farmacopea.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 januari 2006 - 23:37

Wij wilden ook Azijnzuuranhydride maken, dit omdat we dan weten met welke stoffen we werken en om verder inzicht te krijgen in estervorming. We weten dat azijnzuuranhydride ontstaat als een condensatiereactie van twee azijnzuurmoleculen. Dus zo hebben we al de bovengenoemde Theorie/doel van opstelling. Maar we kunnen slechts gevonden krijgen dat je dit mbv het Wackerproces kan doen.

Maar hoe gaat het Wackerproces?? En wat heb je daarbij nodig?

Het Wacker proces is een (verouderd) industrieel proces voor de synthese van azijnzuur uit etheen. Dit lijkt me geen geschikte methode om azijnzuuranhydride te gaan maken.

Dit linkje is waarschijnlijk ook nog wel handig voor jullie.

Hierin staat dat azijnzuur anhydride op industriele schaal wordt gemaakt door dehydratatie van azijnzuur bij 800 graden. Niet echt geschikt dus.
Normaal gesproken wordt dit in het lab ook nauwelijks gemaakt het is gemakkelijker het kant en klaar uit de pot te halen.
Het is eventueel wel zelf te maken, bijvoorbeeld door reactie van natriumacetaat met acetylchloride.

Ook wilden wij Asprine maken zoals ze vroeger deden, uit wilgenbast kan dit nog? En hoe?

Salicylzuur zit zelfs tegenwoordig gewoon nog steeds in wilgenbast. Je moet het er dus waarschijnlijk ook uit kunnen extraheren. Hoe weet ik zo niet, maar daar zijn vast wel methodes over bekend.

*chemaster*

*chemaster*

• >100 berichten
  • 181 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 februari 2006 - 09:48

Ik heb op Havo mijn praktische opdracht scheikunde over Aspirine gedaan. Ook geprobeerd dit uit wilgenbast te halen. Wij hadden het volgende voorschrift gevolgt: Aspirine uit wilgenbast. Je moet er dan alleen wel om letten dat je een goede wilg hebt. (zoals de Amandelwilg of Schietwilg).

- Aspirine maken
- Wikipedia - Wilg, kijken bij "ander gebruik".

Dr.Chemo

Dr.Chemo

• >100 berichten
  • 131 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 april 2006 - 23:11

HEEFT ER VERDER NOG IEMAND TIPS OF HINTS VOOR VERSCHILLENDE ONDERZOEKEN AAN ASPIRINE??

Er bestaan tegenwoordig aspirines volledig uit polymeer vervaardigd. Vroeger alleen de capsule. Dit heeft tot doel dat het pas in het basische darmmilieu wordt afgebroken en niet in de maag. Immers acetylsalicylzuur is irriterend voor de maagwand + valt uiteen in de maag in salicylzuur en acetylsalicylzuur. Er zijn ook problemen met het diffunderen doorheen de wand naar de darmen toe van deze twee moleculen.

Dus met poly-aspirines op de markt moet de patiŽnt een kleiner aantal slikken en zijn de pilletjes ook kleiner om hetzelfde effect te bekomen.

Vond ik wel interessant om te vermelden

noepje

noepje

• >100 berichten
  • 106 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 april 2006 - 21:41

ik ga binnenkort aspirine maken bij mij op school bij organische chemie. zit op hbo. als je wil kan ik je wel een voorschrift sturen, weet alleen nog niet of het helemaal correct is.

The Herminator

The Herminator

• >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 april 2006 - 10:35

Als je niet bang bent voor Engels; veel info over geschiedenis, werking etc. (+ een lading aan links!) vind je ook hier -> klik!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures