Glucose uit papier

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

Glucose uit papier

Beste mensen,

Ik zoek een voorschrift om uit verschillende soorten papier glucose te halen. kent iemand een voorschrift hier voor?

Volgens mijn Scheikunde Docent, heeft er een keer iets over dit onderwerp in Chemie actueel gestaan. Heeft iemand dit artikel en kan die gene hem dan alsjeblieft op dit forum plaatsen.

alvast bedankt,

Carbaat.

Berichten: 2.746

Re: Glucose uit papier

de suikers in papier zitten in de cellulose, die zal je dus uit het papier moeten halen, of direct de cellulose omzetten tot monosacchariden.

daarvoor bestaat een traagwerkend enzym

een chemische oplossing ken ik niet

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Glucose uit papier

De verbindingen tussen de glucose monomeren in cellulose (en andere polysacchariden) kun je zien als acetaalgroepen. De chemische methode om deze te verbreken is door deze in waterig milieu met wat zuur te behandelen.

In de praktijk zal dat wel met bijvoorbeeld een 1 M zwavelzuuroplossing moeten lukken. Waarschijnlijk moet je het wel langdurig koken (refluxopstelling).

Berichten: 740

Re: Glucose uit papier

Is er geen sterk enzym dat cellulose afbreekt? Volgens mij hebben diverse dieren die planten en gras eten, enzymen die op een snele manier cellulose afbreken...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Glucose uit papier

Nee, snel is dat niet. Allerlei dieren die goed gebruik maken van cellulose zijn herkauwers....

Berichten: 6

Re: Glucose uit papier

En weet niet iemand waar ik dat artikel kan vinden? uit dat blad Chemie Actueel :)

Berichten: 6

Re: Glucose uit papier

Niemand???

Reageer