[fysica] pijl in roos

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 4

[fysica] pijl in roos

We kregen op het school het volgende vraagje:

Wanneer je een pijl afschiet recht (zonder boog) naar een roos toe die veel hoger hangt dan het vertrekpunt van de pijl en je laat die roos vallen net op het moment dat de pijl vertrekt. Zal de pijl dan over de roos, in de roos of onder de roos vliegen.

We moesten het antwoord zoeken + een bewijs geven.

Weet er soms iemand het antwoord op deze vraag?

Bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [fysica] pijl in roos

Het antwoord is ja, maar misschien dat je zelf eerst eens laat zien hoe jij erover denkt, voordat mensen hier simpelweg jouw vraagstukken oplossen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 152

Re: [fysica] pijl in roos

Dat hangt af van de afstand. Als de roos in Timboektoe staat en jij hier zal hij er niet eens komen. Maar wat wel gebeurt is dat ze gelijktijdig de grond raken. Dus als je de afstand goed hebt. Zal de pijl in de roos komen.

Ik denk echter dat hiermee de valversnelling aangetoond moet worden.

Stel het volgende voor. Je schiet een geweer af. Op het moment dat de kogel recht uit het geweer komt dan valt aan de zijkant de huls er recht en gelijktijdig uit. Ze zullen dan gerlijktijdig de grond raken.

Dus als je de pijl afschiet en de roos in binnen bereik van de pijl dan zal de pijl exact in de roos komen, even andere factoren er buiten gelaten.

Dat komt omdat de valvernelling 9,81 meter per seconde is. En dat geldt voor alle objecten.
Als ik dat nu eens eerder had geweten... dan was ik het vast alweer vergeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [fysica] pijl in roos

Gieter schreef:Dus als je de pijl afschiet en de roos in binnen bereik van de pijl dan zal de pijl exact in de roos komen, even andere factoren er buiten gelaten.

Dat komt omdat de valvernelling 9,81 meter per seconde is. En dat geldt voor alle objecten.
De valversnelling is uiteraard een versnelling en kan dus nooit de eenheden van een snelheid hebben, het moet m/s² zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 152

Re: [fysica] pijl in roos

Ik zie dat onze antwoorden fout zijn. Maar aan de hand van de antwoorden kan je het juiste antwoordt wel afleiden.
Als ik dat nu eens eerder had geweten... dan was ik het vast alweer vergeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 152

Re: [fysica] pijl in roos

TD schreef:
Gieter schreef:Dus als je de pijl afschiet en de roos in binnen bereik van de pijl dan zal de pijl exact in de roos komen, even andere factoren er buiten gelaten.

Dat komt omdat de valvernelling 9,81 meter per seconde is. En dat geldt voor alle objecten.
De valversnelling is uiteraard een versnelling en kan dus nooit de eenheden van een snelheid hebben, het moet m/s² zijn.


Ja natuurlijk. Slordig van mij. :roll:
Als ik dat nu eens eerder had geweten... dan was ik het vast alweer vergeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [fysica] pijl in roos

Geeft niks, iedereen helpt iedereen :wink:

Berichten: 4

Re: [fysica] pijl in roos

Ik had een vermoeden dat hij in de roos zou vliegen.

We hadden in klas reeds bewezen dat de pijl in de roos vlieg wanneer deze horizontaal afgeschoten wordt naar een roos die even hoog hangt en ook op het zelfde moment naar beneden valt.

Maar als de verticale snelheid van de pijl nu afneemt met dezelfde snelheid als de roos die naar beneden valt is toch nog altijd niet bewezen dat de pijl in de roos zal vliegen? Aangezien de pijl eerst omhoog gaat en later naar beneden begint te gaan. De pijl zou dan op dezelfde hoogte als de roos moeten zijn op het moment dat hij begint te zakken, klopt dit? En wat is dan het antwoord?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [fysica] pijl in roos

Ik zie dat onze antwoorden fout zijn.
Nee hoor, Gieter, je rdenering is correct, je gaf alleen een foute eenheid voor versnelling en je hebt niet goed naar de vraag gekeken. Vraag is, snapt Malfar waar het om gaat, laat het hem ieens uitleggen.

Raakt de pijl boven, in of onder de roos?

waarom?

Malfar, in jouw woorden?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [fysica] pijl in roos

negeer mjn vorige antwoord, (ik las dat de pijl horizontaal werd afgeschoten) :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [fysica] pijl in roos

De horizontale en de verticale beweging gaan even snel de grond raken, het is zoals een knikker laten vallen, of deze horizontale wegwerpen, ze gaan op het zelfde moment de grond raken, de 2 bewegingen zijn onafhankelijk van mekaar!

Natuurlijk bij dit voorbeeld mag je ook niet vergeten dat de pijl meer last zal hebben van de luchtweerstand dan de roos zelf, maar in principe zouden ze op hetzelfde moment de grond raken dus zal je dus ook recht in de roos schieten :wink:

Berichten: 4

Re: [fysica] pijl in roos

cycloon:

In mijn voorbeeld wordt de pijl niet horizontaal afgeschoten, ze wordt onder een bepaalde hoek naar boven naar een roos geschoten (de roos hangt hoger en valt op het moment dat de pijl vertrekt). Daar geraak ik niet echt aan uit...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [fysica] pijl in roos

Wanneer de roos even hoog is in z'n val als de pijl op z'n hoogste punt dan zal die mooi in de roos komen, anders niet :roll:

Berichten: 4

Re: [fysica] pijl in roos

cycloon: ik denk dat dit idd het antwoord zal zijn. Bedankt alleszinds!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [fysica] pijl in roos

Cycloon schreef: ...
Wanneer de roos even hoog is in z'n val als de pijl op z'n hoogste punt dan zal die mooi in de roos komen, anders niet
Nee, dat is niet het antwoord. Op dat moment (hhogste punt pijl) heeft pijl verticale snelheid 0 en de roos heeft al een 'startsnelheid'. valsnelheid van roos zal dus altijd hoger zijn dan valsnelheid pijl.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer