[fysica] pijl in roos

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 152

Re: [fysica] pijl in roos

malfar schreef:We kregen op het school het volgende vraagje:

Wanneer je een pijl afschiet recht (zonder boog) naar een roos toe die veel hoger hangt dan het vertrekpunt van de pijl...

Bedankt
Als je het bovenstaande als de juiste vraag neemt. Dan zal de pijl onder de roos door gaan.

Als je een boog neemt dan is alles mogelijk er zijn dan veel meer variabelen.
Als ik dat nu eens eerder had geweten... dan was ik het vast alweer vergeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [fysica] pijl in roos

Mss ook niet, want de roos zal sneller vallen omdat deze minder luchtweerstand heeft :roll:

Berichten: 664

Re: [fysica] pijl in roos

Wanneer je een pijl afschiet recht (zonder boog) naar een roos toe die veel hoger hangt dan het vertrekpunt van de pijl en je laat die roos vallen net op het moment dat de pijl vertrekt. Zal de pijl dan over de roos, in de roos of onder de roos vliegen.
Ik neem aan dat malfar bedoelt dat de pijl recht op de roos gericht wordt, en dat op het moment van schieten de roos begint met vallen.

?

Gebruikersavatar
Berichten: 152

Re: [fysica] pijl in roos

Mss ook niet, want de roos zal sneller vallen omdat deze minder luchtweerstand heeft   :P
Natuurijk spelen die factoren ook een rol. Maar voor het gemak trekken we de omgeving waar alles moet gebeuren even vacuum. :roll:
Als ik dat nu eens eerder had geweten... dan was ik het vast alweer vergeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [fysica] pijl in roos

Ok, dan hier de volledige uitwerking.

De pijl begint op een horizontale afstand l van het bord, terwijl het hoogteverschil tussen beide h is. De pijl krijgt een beginsnelheid v mee en elke vorm van wrijving wordt verwaarloosd. De pijl heeft dus een beginhoek van a, waarvoor geld dat tan(a) = h/l

De pijl kent de volgende bewegingsvergelijkingen:

x(t) = v cos(a) t

y(t) = v sin(a) t - g t2 / 2

terwijl het bord de de volgende verticale vergelijking heeft (beweegt tenslotte niet in horizontale richting). Deze noem ik z(t) om niet in de war met y(t) te komen

z(t) = h - g t2 / 2

De pijl bevinden zich op dezelfde horizontale plaats als geldt dat x(t) = l. Dit vindt dus plaats op tijdstip t = l / (v cos(a))

Indien nu ook nog geldt dat op dat tijdstip y(t) = z(t), dan raken pijl en bord elkaar precies.

y(t) = z(t)

v sin(a) t = h

v sin(a) l / (v cos(a)) = h

l tan (a) = h

l h/l = h

h = h

en daarmee klopt het dus dat op een zeker tijdstip x(t) = l en y(t) = z(t). Het pijl raakt het bord dus precies in de roos.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 152

Re: [fysica] pijl in roos

Chriis schreef:Ik neem aan dat malfar bedoelt dat de pijl recht op de roos gericht wordt, en dat op het moment van schieten de roos begint met vallen.

?
Ok, dan hier... ...In de roos.
Stel dat Chriis gelijk heeft. En de roos hangt op een afstand van 50 op x hoogte. De pijl wordt afgeschoten onder een hoek van zeg 50 graden. Op welke hoogte moet dan de roos hangen om precies in de roos te komen. Want dan gaat het verhaal van Bart niet meer op.

Volgens mij :roll:
Als ik dat nu eens eerder had geweten... dan was ik het vast alweer vergeten.

Berichten: 664

Re: [fysica] pijl in roos

Bart bedoelt hetzelfde als ik.

Maar simpel gezegd: de zwaartekracht heeft op beide objecten precies hetzelfde effect, die kun je dus wegstrepen. Je kan het experiment net zo goed op de maan of bij gewichtloosheid uitvoeren. -> de pijl gaat in de roos.

Volgens mij :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 152

Re: [fysica] pijl in roos

Ik ben eens gaan rekenen want volgens klopte er iets niet aan de beredenering. En wat bleek? :roll: Ik had dus ongelijk. Niet leuk natuurlijk maar goed weet nu wel hoe het zit. Misschien zelfs een leuke vraag voor de nationale wetenschapsquiz. Ik heb dan in ieder geval 1 vraag goed.
Als ik dat nu eens eerder had geweten... dan was ik het vast alweer vergeten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [fysica] pijl in roos

Ik had hem ook al ongelovig :roll: nagerekend, en kan er geen speld tussen krijgen.

devies: intuïtie uitschakelen, rekenbrein inschakelen :P
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer