[scheikunde] experiment met zinksulfaat

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] experiment met zinksulfaat

Heej allemaal,

Ik heb een vraag. Ik moet een experiment op school doen waarbij we een zinkconcentratie krijgen, en hoeruit zoveel mogelijk zuiver zink moeten halen met een experiment. Ik dacht zelf al aan het vormen van een neerslag en affiltreren maar dit word erg moeilijk omdat er niet bekend is waarmee de zink verontreiningd is. Heeft misschien iemand een idee hoe ik dit vraagstuk op kan lossen? :)

Groetjes mij

Berichten: 31

Re: [scheikunde] experiment met zinksulfaat

Ik neem aan dat de leraren zelf de oplossing gemaakt hebben, ookal moet de oplossing behandelt worden als echt een gevaarlijke stof...

Probeer eens een neerslag te vormen met zink, zoals je zelf al voorstelde.. Kijk in je binas(havo/vwo) in tabel 45A - zouten in water:

Zn2+ is slecht oplosbaar met bijv. S2-, terwijl S2- goed oplost met Na+. Dat laatste zit ook in keukenzout, en is (dus) niet schadelijk.. Daarnaast is Na+ goed oplosbaar met bijna alle stoffen..

En dan lijkt affiltreren een goede optie. Doe dat wel met een buchnertrechter, en zuigapperatuur, dat gaat sneller.

Berichten: 219

Re: [scheikunde] experiment met zinksulfaat

Je kan ook met behulp van de Ks nog berekenen wat er aan Zn achterblijft... het gedeelte dat dus niet neerslaat tot ZnS.

Vraag me niet naar de formule... ik ben d'r vorige periode mee doodgegooid, en nu alweer vergeten!

Berichten: 104

Re: [scheikunde] experiment met zinksulfaat

Op een kathode neerslaan door middel van reductie?

Dan krijg je zuiver zink.

Ruud

Reageer