Springen naar inhoud

Kleurbepalende ketens in een kleurstof

• Log in om te kunnen reageren

Sewerrat

Sewerrat

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 februari 2006 - 21:47

Ik moet voor school uitzoeken welke keten de kleurbepaald van een kleurstof en hoe ik dat kan aanpassen, is er iemand die mij daarbij kan helpen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 01 februari 2006 - 21:59

Kleur van een stof is een lastig iets.

Zoals je waarschijnlijk wel weet is kleur iets dat ontstaat als de stof licht absorbeert. Absorbeert de stof oranje, dan ziet het er blauw uit bijvoorbeeld.

Als je dus de kleur wil aanpassen, zal de absorptie-eigenschappen moeten veranderen. Dat kan je doen door bepaalde functionele groepen in het molecuul te veranderen, bijvoorbeeld met een chemische reactie.

Functionele groepen die vaak verantwoordelijk zijn voor de kleur van een stof zijn o.a. aromtische ringen, en uitgebreide ketens met veel dubbele bindingen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 februari 2006 - 22:00

Hoi!

Er is eerder op het forum over geschreven. Zie bijvoorbeeld:

http://www.chemiefor...29&hl=mesomerie

Mocht je nog meer gedetailleerde vragen hebben, brand maar los!

The Herminator

The Herminator

• >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 februari 2006 - 11:01

Waar jij naar op zoek bent zijn zogenaamde "chromoforen", groepen in een organisch molecuul waarvan de electronen (in dit geval л- en "lone pair"-electronen), d.m.v. licht naar een hogere energetische toestand gebracht kunnen worden....

Naast de hier al genoemde aromaten en geconjugeerde systemen, zijn carbonyl-verbindingen en alkylhalogenen twee andere voorbeelden van veel voorkomende chromoforen (ik hou het nu voor het gemak op organische moleculen!)...

Als Engels geen probleem is, vind je hier en
hier wat verdere uitleg!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures