Aantoning van zetmeel

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 25

Aantoning van zetmeel

Hoi,

Wij hebben vandaag op school een practicum gedaan waarin we zetmeel moesten aantonen met lugol.

Nu wordt er in mijn handleiding gevraagd wanneer (minimaal 3 omstandigheden) de zetmeel aantoning fout gaat.

Nu weet ik dat de aantoning fout kan gaan als de concentratie aan zetmeel te laag is, maar wanneer kan de aantoning nog fout gaan?

Groetjes Lineke

Berichten: 25

Re: Aantoning van zetmeel

Ohwja en nog een vraag.

Hoe bepaal je bij welke golflengte de lugoltest voor aantoning van zetmeel moet worden gemeten? (E?? nm) ?

Groetjes Lineke

Berichten: 740

Re: Aantoning van zetmeel

Als je vitamine C toevoegd gaat ontkleurd zetmeel, dit kan er dus vast 1 zijn...

Berichten: 25

Re: Aantoning van zetmeel

Okeej, en weet nog iemand hoe je de golflengte bepaald???

Groetjes Lineke

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Aantoning van zetmeel

Voor het bepalen bij welke golflengte je dat moet doen zou ik een absorptiespectrum opnemen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Re: Aantoning van zetmeel

Ik ken zetmeel/jodium alleen als een visuele indicator en ik :) heb er nog nooit op een fotometer mee gewerkt en vraag me af of iemand een ant woord weet op de vraag:

In hoeverre wordt het spectrum gestoord doordat je met een zetmeelsuspensie werkt?

Berichten: 25

Re: Aantoning van zetmeel

Weet iemand misschien ook wat het verschil is tussen glucose-1- fosfaat en glucose+fosfaat.

Ik meen dat het iets te maken heeft met de plaats waar fosfaat zit.

Groejtes Lien

Re: Aantoning van zetmeel

ik ken glucose-1- fosfaat, glucose-6- fosfaat maar glucose+fosfaat is voor mij een onbekende stof

Is het wel korrect gespeld?.

Berichten: 25

Re: Aantoning van zetmeel

Ja ik bedoel daar gewoon mee, glucose + fosfaat

Berichten: 54

Re: Aantoning van zetmeel

je hebt 3 omstandigheden die invloed hebben op lugotest,

- Te hoge/lage pH is bij ons gebeurd na toevoeging 30% ammoniumsulfaat, toen sloeg de kleur van de lugol naar kleurloos.

- Als je extincties/absorbance gaat meten, overal evenveel druppels voor de aantoning.

- de lugol vlak voor reacties toevoegen, omdat lugol gaat verdampen op den duur.

het is misschien wat laat, maar ik zag dit en wij hebben een zelfde soort practicum gehad

gr33tz Kevin

Berichten: 25

Re: Aantoning van zetmeel

haha dankjewel kevin, zit je toevallig ook ik L2A??

groetjes Lineke

Berichten: 6

Re: Aantoning van zetmeel

ik heb ook een probleempje,

voor mijn pws heb ik een proef gedaan met lugol waarmee je het gehalte amylose in een zetmeeloplossing kon aantonen ( lugol bindt al1 aan amylose, niet aan amylopectine).hiervoor moest ik zetmeel oplossen in perchloorzuur en water en dan centrifugeren vervolgens een beetje oplossing uit het bovenste gedeelte van het centrifugeer buisje/ epje pipetteren dan weer perchloorzuur er bij daarna lugol toevoegen dat in een cuvet stoppen daarna in de spectrofotometer doen en de verhouding tussen de absorbtie bij 618 en 550 nm bepalen. deze verhouding kon je in een (gegeven) ijklijn plaatsen om de concentratie amylose te bepalen

nu heb ik eigenlijk vier vragen:

waarom deze frequenties? (ik kon geen piek ontdekken)

wat bindt er eigenlijk aan de amylose I2(aq), I3-(aq) of I5-(aq) (er zijn nogal wat tegenstrijdige berichten)

zit er in lugol natriumacetaat? (ook hier is geen eenduidigheid over)

is de perchloorzuur nodig als oxidator of reductor om I3- of I5- te creeeren?

ik hoop dat iemand mij kan helpen!

alvast bedankt!

Reageer