[scheikunde] Problemen met stoichiometrische vragen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 27

[scheikunde] Problemen met stoichiometrische vragen

Dag allemaal,

Ik heb zeer binnenkort een proef voor algemene chemie - Stoichiometrie. Nu heb ik een paar vragen die we in de cursus hebben staan als extra oefeningen niet kunnen oplossen. Ik hoop dat hier iemand is die mij kan helpen of toch op weg kan helpen.

1) Bereken hoeveel ml 0.10 mol/l kaliumchloride-oplossing men moet voegen bij 250ml 0,020 mol/l calciumchloride-oplossing om een 0,080M chloride-ionen oplossing te bekomen. (500ml)

2) Hoeveel ml 1,00 mol/l zwavelzuuroplossing is er nodige om 5,35g aluminium volledige te laten wegreageren? (297ml)

3) Een laborant laat 64,4gram stikstofdioxidegas reageren met een overmaat water tot salpeterzuur en stifstofmonoxide. Deze reactie voert hij uit bij 15°C en 1005hPa.

a) Bereken de salpeterzuurconcentratie als de eindoplossing een volume van 2,5 liter heeft.

b) Hoeveel gram van een 5,00 massa% natriumhydroxide-oplossing moet de laborant aan de oplossing toevoegen om de verkregen hoeveelheid salpeterzuur te neutraliseren?

(a) 0,37mol/l b)746 g NaOH-oplossing (5,00 massa%))

4) Men voegt 10ml van een 2,0mol/l lood(II)nitraatoplossing bij 60ml van een 0,80mol/l natriumsulfaatoplossing.

a) Hoeveel bedraagt de molaire concentratie van de sulfaationen in het reactiemengsel?

b) Hoeveel bedraagt de molaire concentratie van de nitraationen in het reactiemengsel?

(a) 0,40M b) 0,57M)

Ik weet dat het heel wat vragen zijn, maar het waren er in het totaal 22 dus zo slecht heb ik het nog niet gedaan.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Groetjes,

Gen

PS: Het zal wel opvallen aan de vragen dat ik een echte beginneling ben...

:)

Reageer