Bacterie oplossen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Bacterie oplossen

Ik moet voor mijn profielwerkstuk de effectiviteit van deodorant onderzoeken. Ik moet een bacterie uit zweet selecteren en kweken. Ik ga dus eerst zweet in zijn geheel op een voedingsbodem kweken en dan een kolonie selecteren door deze te enten en deze verder kweken. Deze gekweekte bacterie moet ik echter zien op te lossen zodat ik over de petrischalen waar ik de deodorant op ga testen een gelijke concentratie aan bacteriën heb. Hoe kan ik dit oplossen het beste doen? Alvast bedankt!

Berichten: 740

Re: Bacterie oplossen

De bacteriën kan je oplossen in fysiologisch zout en daarvan kan je een decimale verdunningsreeks maken.

Maar ik denk niet dat je bacteriën groeien op een plaat met deodorant, hier zit meestal vrij veel alcohol in en dit is dodelijk voor bacteriën.

Berichten: 7

Re: Bacterie oplossen

daar heeft roy wel gelijk in dat bacterien worden gedood door alcohol maar dan kan je ook een alcohol vrije deodorant gebruiken in plaats van eentje met alcohol

:)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Bacterie oplossen

In elke deodorant zit wel een bacterie dodend middel. Dat is immers de functie van deodorant naast de frisse geur.

MvG Ron

Berichten: 2

Re: Bacterie oplossen

Bedankt voor de reacties! Ik moet juist onderzoeken of de bacteriën wel of niet groeien. Ik heb dus een deo met alcohol, een zonder, een met parfum en weer zonder, met en zonder triclosan etc. Een roller en stick en een spray, en zo zoek ik dus het beste type! Maar ik ga op zoek naar de gegeven stof, bedankt!

Reageer