[scheikunde] RedoxReactie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 27

[scheikunde] RedoxReactie

Hallo allemaal,

Ik heb nog een vraagje over een redoxreactie.

Opgave:

Chloorgas kan bereid worden door reactie van zoutzuur met bruinsteen. Tijdens de reactie ontkleurt de donkere oplossing (tgv de vorming van mangaan(II)ionen).

Redoxreactie:

Reductie:

MnO2 + 4H+ + 2e- --> Mn2+ + 2H2O

Oxidatie: (deze snap ik niet)

HCl --> Cl2 + 2H+ + 2e-

Redox:

MnO2 + 4H+ + 2HCl --> Mn2+ + 2H2O + Cl2 + 2H+

MnO2 + 4HCl --> MnCl2 + 2H2O + Cl2

Ik snap niet hoe ze aan 2H+ komen bij de oxidatie. Als je kijkt naar het linkerlid, dan is er toch maar 1H tekort en zou je rechts toch maar 1H+ moeten toevoegen?

Ik snap ook niet goed hoe je weet dat de 4H+ van de redox reactie naar 4HCl gaat en MnCl2 in het rechterlid

Ik hoop dat iemand mij met deze vragen kan helpen....

Alvast bedankt.

Groetjes,

Gen

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: [scheikunde] RedoxReactie

Oxidatie: (deze snap ik niet)

HCl --> Cl2 + 2H+ + 2e-
Dit moet zijn: 2 HCl --> Cl2 + 2H+ + 2e-, de H+jes komen van het zoutzuur. Als je een zoutzuur-oplossing hebt heb je 2H+(aq) (H3O+) en 2Cl-(aq). Er zijn 2 H+ nodig omdat er Cl2 wordt gevormt en er zit maar 1 Cl-atoom in een zoutzuur-molecuul, je hebt dus 2 zoutzuur-moleculen nodig.
MnO2 + 4H+ + 2HCl --> Mn2+ + 2H2O + Cl2 + 2H+
Waarom zou je 4H+ aan de linker kant houden als je er 2+ aan de andere kant overhoudt? Je kan dus beter: MnO2 + 2H+ + 2HCl --> Mn2+ + 2H2O + Cl2.
Ik snap ook niet goed hoe je weet dat de 4H+ van de redox reactie naar 4HCl gaat en MnCl2 in het rechterlid
Nou HCl is de enige die H+jes heeft. Als je weet dat er water vormt moeten er zoiezo 4H+jes zijn.

Berichten: 104

Re: [scheikunde] RedoxReactie

Volgens mij is het wanneer het over een redox reactie in een oplossing gaat;

2 Cl- <-> Cl2 + 2e

zoutzuur is een sterk zuur en splitst volledig in ionen, er kan dus nooit (veel) HCl in een oplossing aanwezig zijn.

Ox: 2Cl- <-> Cl2 + 2e

Re: MnO2 + 4H+ +2e <-> Mn2+ + 2H2O

Redox: 2Cl- + MnO2 + 4H+ <-> Mn2+ + Cl2 + 2H2O

Ruud

Reageer