communicatie bij walvissen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

communicatie bij walvissen

ik ben op zoek naar alles ivm communicatie bij walvisachtigen, voor een werkstuk voor biologie.

weet er iemand iets interessant of een goeie site/boek of wat dan ook?

alvast bedankt he :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: communicatie bij walvissen

Ik weet iets mega tofs maar eerst moetje een keuze maken. Tand of balijn walvissen. De ene hebben echolocatie de andere niet.

Bij tand walvissen heb je bv bij de orka(dolfijnachtige) het feit dat ze ze willen op splitsen in 2-3 soorten aan de hand van hun gedrag(sedentair en rond zwervend) en hun taal gebruik.

Bij balijn walvissen is er iets zo mega cool. Ze kunnen met elkaar babelen over heel de wereld! In de oceaan is er oo een bepaalde diepte een groot verschil in densiteit van het water. Als de walvis in zijn lage (of hoge ik weet het ni meer) toon er een geluids golf instuurt wordt deze terug omlaag gekaatst en dan terug om hoog en blijft dus in die laag voort bewegen. Het is dan ook zo dat de geleiding van juist die toonhoogt ongelooflijk rap gaat en ze dus in een aantal seconden aan de andere kant van de wereld geraakt. Het is nu ook zo dat er een onderzoeks groep zich heeft gericht op deze waterlaag om de stijging in temperatuur op aarde te meten aan de hand van de vermindering van de geluids geleiding.

Ook is het zo dat gelukkig de US navy niet meer mag werken met hun sterke sonars omdat deze de walvissen hinderd.

Bij potvissen is het zo dat ze die beesten op sporen en volgen aande hand van hun geklets. Ze herkennen de mannetjes omdat ze een heel sterk klik geluid maken. Er wordt ook gedacht dat ze deze gebruiken om dieren te verlammen.

Verder heb je ook die testjes met dolfijntjes maar das een beetje afgezaagd vind ik.

veel plezier en zoek maar eens naar kernwoorden uit de vorige topics op google je vind dan wel meer info.

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Berichten: 5

Re: communicatie bij walvissen

dankjewel :wink:

Reageer