Springen naar inhoud

lading H+ ion

• Log in om te kunnen reageren

steefjuh18

steefjuh18

• >25 berichten
  • 45 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 februari 2006 - 21:46

In mijn vorige vraag heb ik gezet dat ik graag wil weten welke lading 1 H+ ion heeft

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

bteunissen

bteunissen

• >1k berichten
  • 1122 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 februari 2006 - 21:58

Een H+ ion heeft een lading van +1....... is dat niet meer 'pure logica' i.p.v 'begrijpen'? of bedoel je soms iets anders? :)

Grtz Bas.

ps: als je deze vraag reeds in een andere post geplaatst hebt dan is dat wel genoeg hoor. Twee keer je vraag stellen levert geen beter of andere antwoorden op. :P

steefjuh18

steefjuh18

• >25 berichten
  • 45 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 februari 2006 - 22:07

haha, nu heb ik wel meer antwoord dat tot nog toe.

Maar helaas, ik zoek de lading in coulomb

en hoe reken ik het aantal ampere om in coulomb

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 februari 2006 - 22:21

Een enkele ladingseenheid (zoals bij H+ ionen) heeft een lading van 1.6022 √ó 10-19 Coulomb. Als je een mol H+ ionen hebt, dan heb je dus 96485 Coulomb aan positieve lading.

De relatie tussen stroom in ampere en lading in coulombs is de volgende:

dQ/dt = I, waarbij Q de lading is in Coulumb en I de stroom in ampere.

Stel je wilt door middel van electrolyse een mol H+ ionen omzetten in een halve mol H2 gas, dan heb je dus een mol electronen nodig. Stel dat je een stroom gebruikt van 1 ampere in je electrolyse cel, dan verplaats je 1 coulomb aan lading per seconde. Voor 1 mol H+ ionen heb je 96485 Coulomb aan lading nodig, dus bij 1 A stroom neemt dat 96485 seconden, dus ruim een etmaal (dat is 86400 seconden).
Dit voorbeeld laat mooi zien dat electrolyse dus eigenlijk best een langzaam proces is, tenzij je enorme stromen gebruikt. In de praktijk gebeurt dat dus ook. Ik geloof dat Aluminium Delfzijl in zijn aluminium electrolyse cellen een stroom van 140000 ampere gebruikt, en dat bij zo'n 1000 cellen tegelijkertijd.

Veranderd door woelen, 02 februari 2006 - 22:26

Peertje

Peertje

• >250 berichten
  • 636 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 februari 2006 - 22:26

Een lading van 1 coulomb is de lading van circa 6,25 x 1018 elektronen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures