prijs elementen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 2

prijs elementen

Hey mensen

ik ben hier nieuw en heb al meteen een vraagje.

weet iemand wat de prijs is van beryllium?

groetjes bery lium :)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: prijs elementen

Wil je soms een modje omkopen? :) :P

Berichten: 2.035

Re: prijs elementen

Wil je soms een modje omkopen? :P :)
Loool!

Beryllium kost ongeveer 50 Euro voor 5 gram, als zit er enige variatie in de prijs, afhankelijk van welke kwaliteit je wilt.....

De mod doet het volgens mij voor een paar biertjes :P

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: prijs elementen

Wees voorzichtig. Be en verbindingen zijn zeer giftig.

Berichten: 2.035

Re: prijs elementen

De prijs vertelt hem nog niet hoe en waar hij het moet kopen :)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: prijs elementen

Sommige mensen denken dat ze het materiaal uit bestaande onderdelen (zoals Röntgenbuizen) kunnen terugwinnen om een centje bij te verdienen. Niet doen dus, te gevaarlijk.

Berichten: 10

Re: prijs elementen

giftig giftig

water is ook giftig als je er 10l/dag ven drinkt :)

het is dus allemaal te zien hoe je er met werkt, chemie is geen speeltijd hé, altijd voorzichtigheid en R&S zinnen in acht nemen, en het komt allemaal wel goed :P

Berichten: 592

Re: prijs elementen

ik denk dat 10l/dag best haalbaar is

Berichten: 2.035

Re: prijs elementen

Sommige mensen denken dat ze het materiaal uit bestaande onderdelen (zoals Röntgenbuizen) kunnen terugwinnen om een centje bij te verdienen. Niet doen dus, te gevaarlijk.
Heb je dit eerder meegemaakt, dat je meteen aan dit soort misbruik denkt? Ik dacht meteen: "hij wil het kopen" (misschien naief :) )

Overigens zitten er in Rontgenbuizen alleen ruitjes van Beryllium, en deze zijn zwaar gecoat....

Berichten: 10

Re: prijs elementen

ik denk dat 10l/dag best haalbaar is
het is natuurlijk te zien welke temperatuur het buiten is, en wat voor fysieke arbeid je doet, maar in normale omstadigheden is het niet direct aan te raden hoor..

waarvoor biologie toch niet allemaal nuttig is :)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: prijs elementen

Gecoat? Vertel meer! Alle elementen zwaarder dan Beryllium absorberen veel meer van de straling, dus het lijkt me sterk dat er ook maar iets opzit dat dikker is dan een paar micrometer. Misschien dat medische buizen waar heel harde 100keV straling uitkomt een gecoat window hebben, maar Röntgenbuizen en detectoren voor 8keV of 16keV straling hebben extra superzuiver Beryllium vensters....

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: prijs elementen

biertie schreef: giftig giftig

water is ook giftig als je er 10l/dag ven drinkt :)
Beryllium en zijn zouten zijn zo gevaarlijk dat als je een beryllium voorwerp kapotmaakt het laboratorium zo ongeveer door mensen in maanpakken moet worden opgeruimd. Zelfs aanraken van een berylliumoppervlak is ten zeerste af te raden.

MSDS metaal (html): http://www.physchem.ox.ac.uk/MSDS/BE/beryllium.html

MSDS oxide (pdf): http://www.espimetals.com/msds's/berylliumoxide.pdf

Berichten: 2.035

Re: prijs elementen

Gecoat? Vertel meer! Alle elementen zwaarder dan Beryllium absorberen veel meer van de straling, dus het lijkt me sterk dat er ook maar iets opzit dat dikker is dan een paar micrometer. Misschien dat medische buizen waar heel harde 100keV straling uitkomt een gecoat window hebben, maar Röntgenbuizen en detectoren voor 8keV of 16keV straling hebben extra superzuiver Beryllium vensters....
Ik ken inderdaad alleen de (zware) medische- en kernfusie-buizen, met Al, Si of Cu (folie) coatings varierend van 10-300 micron, van die andere types geloof ik je op je woord als je zegt dat dat zuiver Be is :)

Ik ben het uiteraard met je eens dat Beryllium een smerig goedje is, waar alleen professionals mee zouden moeten werken!

Maarreh... ik heb nog geen antwoord op de vraag die mij interesseert (zie vorige post) :P

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: prijs elementen

Ik werk bij een fabrikant van wetenschappelijke Röntgenapparatuur....

Bij een verhaal als dit moet ik altijd denken aan radioactief materiaal dat mensen in Zuid-Amerika ooit vonden op een vuilnisbelt (afval van oude ziekenhuisapparatuur) en dat ze als lichtje in de huiskamer hadden staan. Dat heeft stralingszieken opgeleverd.

Berichten: 3.145

Re: prijs elementen

Beryllium (98.5%, de rest is hoofdzakelijk aluminium) is te koop voor $35 per 30 gram en dan komt er nog $3 aan shipping bij. Je kunt het voor dit bedrag kopen bij www.emovendo.net (naast nog een hele trits andere elementen) en ze versturen het zonder problemen naar Nederland.

Je krijgt het beryllium dan in de vorm van vrij grote harde kogels. Zelf heb ik 30 gram gekocht. Zolang je er grote kogels van hebt is het niet bijzonder gevaarlijk en als zodanig kan het zelfs gewoon met de post worden verstuurd. Zodra je er poeder van maakt of het oplost om er beryllium verbindingen mee te maken, dan wordt het extreem gevaarlijk en dat moet je dus gewoon NIET doen. Die kogels zien er als volgt uit: http://woelen.scheikunde.net/science/chem/.../beryllium.html

Reageer