luminiscentie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

luminiscentie

Hallo,

Ik ben bezig met een GIP over luminiscentie.

Ik wou eens vragen hoe het eigenlijk komt dat er licht vrij komt bij luminiscentie en hoe het komt dat er geen andere soort van energie vrij komt?

Kan je dan ook op voorhand bij een reactie voorspellen of er licht gaat vrij komen?

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: luminiscentie

Dat zal waarschijnlijk aan het molecuulstructuur liggen en aan de hoeveelheid energie die aan het molecuul wordt toegevoegd.

Topic breeklichtjes, lees dit topic eens door (als je dat al niet hebt gedaan), misschien heb je er wat aan.

Berichten: 2.035

Re: luminiscentie

jeronimoes schreef:Hallo,

Ik ben bezig met een GIP over luminiscentie.

Ik wou eens vragen hoe het eigenlijk komt dat er licht vrij komt bij luminiscentie en hoe het komt dat er geen andere soort van energie vrij komt?

Kan je dan ook op voorhand bij een reactie voorspellen of er licht gaat vrij komen?
Er komen wel degelijk andere vormen van energie vrij.... in feite vervallen de meeste aangeslagen moleculen stralingsloos terug naar de grondtoestand! Zij verliezen hun energie bijv. door vibraties, energie-overdracht enz.

Een en ander staat prachtig uitgelegd op deze site! Even wachten tot de java applet geladen is, en alles wat met luminescentie te maken heeft wordt aanschouwelijk gemaakt :)

Je laatste vraag is een hele goede!

Toen ik dit ooit aan mijn professor vroeg, mompelde hij iets van: "quantumtoestanden, vibratieniveau's, spintoestanden, Franck-Condon toestanden, aanwezigheid van quenchers".... kortom: het is heel moeilijk te voorspellen! Het heeft alles te maken met waarschijnlijkheden van competerende processen Afbeelding

Reageer