structuur eiwitten

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 636

structuur eiwitten

hallo,

ik ben even aan t leren voor mijn toets van biologie en dat gaat over eiwitten. nou snap ik alleen niet helemaal precies wat er bedoeld wordt met de primaire, secundaire, tertiaire en quartaire structuur. kan iemand me t even duidelijk uitleggen?

groetjes

Berichten: 1.122

Re: structuur eiwitten

Rechtstreeks gekopiëerd van Wikipedia komt:

"- Primaire structuur: de aminozuursequentie, de keten wordt bij elkaar gehouden door covalente bindingen.

- Secundaire structuur: het eiwit stabiliseert en vouwt lokaal op. De eerste structurele elementen, zoals α-helix en ß-plaat ontstaan. Deze structuurelementen worden vooral gestabiliseerd door middel van waterstofbruggen.

- Tertiaire structuur: het proteïne vouwt zich op tot zijn compacte, natuurlijke vorm. Verdere stabilisatie treedt op door aantrekkingskrachten tussen verschillende delen van de eiwitketen, zoals hydrofobe interacties, ion interacties en disulfidebruggen. Voor eiwitten die uit een deel bestaan is dit de biologisch actieve vorm.

- Quaternaire structuur: de vorm die voortkomt uit de associatie van meerdere eiwitketens, ook het eiwitcomplex genoemd."


Kun je daar wat mee of is het niet genoeg?

Grtz Bas

Berichten: 740

Re: structuur eiwitten

er valt weinig meer over uit te leggen :)

Berichten: 636

Re: structuur eiwitten

ok, bedankt. even vergeten op wikipedia te zoeken. alleen de tertiaire structuur snap k nog niet helemaal. In mijn boek staat: De tertiaire structuur is de ruimtelijke positie van alle atomen van een eiwit, dus ook die in de restgroepen.

Berichten: 740

Re: structuur eiwitten

Ja, de interacties tussen de restgroepen, zoals: zwavelbruggen, dipool en hydrofobe interacties.

Berichten: 2.035

Re: structuur eiwitten

Vergeet niet waterstofbruggen, hydrofiele- en aromatische interacties! :)

Tertiaire structuur is m.n. belangrijk voor:

- Ligand-binding

- DNA-binding

- Binding met andere eiwitten

- Connectiviteit door membranen heen

- Enzymatische werking

Berichten: 636

Re: structuur eiwitten

ok, bedankt. als dat stukje op de toets niet goed gaat, ligt t in ieder geval niet aan jullie :)

Berichten: 740

Re: structuur eiwitten

dat dacht ik ook :)

Berichten: 636

Re: structuur eiwitten

pff, ja hoor. vragen ze dat niet op de toets. maar hebben ze wel een of andere vraag over een woordje dat 1x in een zin genoemd wordt, die wist ik dus weer niet :)

Berichten: 740

Re: structuur eiwitten

tja... dat is natuurlijk jammer, wat vroegen ze dan precies?

Berichten: 636

Re: structuur eiwitten

hoe enzymen heten die tegen hoge temperaturen kunnen, extremofielen ofzo en waar die dingen in voorkomen.

Berichten: 2.035

Re: structuur eiwitten

pff, ja hoor. vragen ze dat niet op de toets. maar hebben ze wel een of andere vraag over een woordje dat 1x in een zin genoemd wordt, die wist ik dus weer niet
Heb jij dat weer Alinda!

Afijn, over wasmiddelen en eiwitten kan niemand je meer iets leren! :)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: structuur eiwitten

Alle schoolvakken passen in elkaar. Ik ben blij dat ik ooit nog een paar jaartjes Latijn en een jaartje klassiek Grieks kreeg op school. Alhoewel in dit geval het woord "extremofiel" wel kan worden afgeleid uit dagelijkse woorden "extreem" (uiterste) en "-fiel" (liefhebben): houden van uitersten. Ik dacht overigens dat deze term gebruikt werd voor hele organismen, en niet voor de individuele enzymen uit zo'n organisme.

Overigens zijn er meer dan alleen thermofielen (hittelievend): er zijn ook halofiele organismen (gek op hoge zoutconcentraties) en vast nog meer waar ik als voornamelijk fysisch chemicus nog nooit van gehoord heb.

Berichten: 337

Re: structuur eiwitten

Het is niet zo dat eiwitten extremofiel of acidofiel genoemd worden. Hydrofoob/hydrofiel is wel gangbaar, maar daar houdt het dan ook wel mee op. Dit in tegenstelling tot de organismen die het maken, die worden wel vaak zo aangeduid. In het geval van thermofiele bacterieen, zijn de eiwitten ook bestand tegen hoge temperaturen, maar worden zelf niet thermofiel genoemd, thermostabiel zou wel een mooie term zijn bedenk ik zo. :)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: structuur eiwitten

In het geval van thermofiele bacterieen, zijn de eiwitten ook bestand tegen hoge temperaturen, maar worden zelf niet thermofiel genoemd, thermostabiel zou wel een mooie term zijn bedenk ik zo. :)
Tot mijn verbazing wordt de term "thermophilic enzyme" wel gebruikt, getuige een google search. Zelfs "extremophilic enzyme" wordt wel gebruikt

Voor enzymen is thermostabiel niet hetzelfde als thermofiel. Een thermostabiel enzym denatureert niet bij hoge temperatuur, maar kan bij lage temperatuur ook zijn werk doen. Een thermofiele variant doet zijn werk pas goed bij hogere temperatuur.

Reageer