Oplosbaarheid

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Oplosbaarheid

In welke vloeistof(fen) zouden deze vaste producten oplosbaar zijn?

Hier zijn ze:

Naftaleen

Fenantreen

Octaan

Broomchloormethaan

1,4 dichloorbenzeen

Trichloorbenzeen

m- chloorfenol

o- cresol

Ik vind er maar weinig over terug op het internet, of wel zoek ik verkeerd, kan iemand mij helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Oplosbaarheid

Welkom op Chemieforum.nl! :)

"Oplosbaarheid" is wel een beetje rekbaar. Laten we er maar voor het gemak vanuit gaan dat je op zoek bent naar oplosmiddelen waar je bovenstaande stoffen goed in op kan lossen (>0.1 mol/L).

Het zal je al een boel helpen als je van de stoffen de structuurformule hebt. Daaruit kan je vaak bepalen of het oplosmiddel wat je zoekt polair, licht polair, apolair of aromtaisch zal moeten zijn.

Bijvoorbeeld: naftaleen zijn 2 benzeenringen die "aan elkaar" zitten. Wat voor soort oplosmiddel denk je dat je nodig hebt om dat opgelost te krijgen?

Ik kan me trouwens vergissen, maar octaan is bij kamertemperatuur al een vloeistof toch? Dat is van zichzelf dus eigenlijk al een oplosmiddel...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 4

Re: Oplosbaarheid

jep, correct, octaan is inderdaad vloeibaar bij kamertemperatuur

Berichten: 4

Re: Oplosbaarheid

1.1 dichlooretaan en dimethylftalaat, in welke vloeistof zouden deze stoffen oplosbaar zijn?

Ik moet stockstandaarden maken in 15ml methanol, zouden deze producten daarin oplossen?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Oplosbaarheid

mattille schreef: 1.1 dichlooretaan en dimethylftalaat, in welke vloeistof zouden deze stoffen oplosbaar zijn?

Ik moet stockstandaarden maken in 15ml methanol, zouden deze producten daarin oplossen?
Dat zal prima gaan

Berichten: 4

Re: Oplosbaarheid

van de meeste heb ik wel al iets gevonden, behalve van trichloorbenzeen

waarin kan ik dit oplossen?

Berichten: 2.035

Re: Oplosbaarheid

Met dichloormethaan, tolueen of ether moet het wel lukken!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Oplosbaarheid

Meestal kun je de polariteit afleiden door te kijken of een aanhangsel (bijvoorbeeld chloor) vrije elektronenparen heeft, of een dipoolmoment (bijvoorbeeld aceton (op de plaats van de C=O-binding, C is positiever dan O))

Berichten: 162

Re: Oplosbaarheid

Die fenolische verbindingen zijn zelfs gewoon oplosbaar in ethanol en een klein beetje in water. Voeg je er natronloog toe dan neemt de oplosbaarheid enorm toe, omdat de -OH groep van fenolen een beetje zuur reageert omdat het overeenkomstige fenolaation door resonantie gestabiliseerd wordt. En zoals je weet zijn ionen zeer goed oplosbaar in water. Trichloorbenzeen kan je gewoon oplossen in vrijwel elke apolaire organisch oplosmiddel.

Reageer