synthese websites

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 88

synthese websites

heey iedereen.

Dit blok moet ik voor anorganische chemie meerdere anorganische zouten syntheseren. Nou weet ik bijna zeker dat er mensen op dit forum heel handige sites hebben om hier voorschriften voor te vinden. Zou 1 van hen ( of meerdere natuurlijk ) zo aardig willen zijn en hier de links posten :) :P

Bij voorbaat dank Afbeelding

Berichten: 88

Re: synthese websites

:) word dit topic heel vaak gelezen en niemand antwoord :P

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: synthese websites

De meeste zouten zijn niet zo moeilijk te maken hoor, als het zout dat je moet maken oplosbaar is, pak je tegenionen die met elkaar neerslaan, affiltreren en indampen. Omgekeerd kan het ook, alleen hoef je dan niet in te dampen. Btw, de meeste mensen hier hebben ook nog een leven.

Voorbeeldje: je wil CaCO3 (onoplosbaar zout) maken

Je pakt dan 1 mol Ca(NO3)2 en 1 mol Na2CO3, oplossen in water en bijelkaar voegen. Calciumcarbonaat zal neerslaan. (de molen natuurlijk wel omrekenen naar grammen)

Gebruikersavatar
Berichten: 184

Re: synthese websites

Internet is prachtig, maar soms gaat er niets boven BINAS......

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: synthese websites

Tenzij het gaat om ingewikkeldere complexen, maar dat is niet direct duidelijk uit de vraag.

Berichten: 88

Re: synthese websites

nou het gaat om Al(III)Cl3

Vind het alleen een raar dat ik zon simpele reactie moet doen in mijn 2e jaar :)

Zo'n simpele zoutreactie moet me nog net wel lukken denk ik :P

Bedankt voor de hulp iedereen!!!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: synthese websites

Aluminium(III)chloride kun je niet vormen dmv een simpele neerslagreactie in waterig milieu. Het product reageert immers (heftig) met water.

Berichten: 112

Re: synthese websites

Welke opleiding doe je sjaex?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: synthese websites

Wanneer je overigens zoekt op synthesis aluminium chloride met google geeft de eerste hit al een synthesevoorschrift

Berichten: 5

Re: synthese websites

zoek in binas (ligt aan de versie) in tabel 47?

als een positief gedeelte van een zout (metaal) en een negatief gedeelte van een zout (organisch gedeelte of niet-metaal) een S geven dan slaat het neer.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: synthese websites

M2M schreef: zoek in binas (ligt aan de versie) in tabel 47?

als een positief gedeelte van een zout (metaal) en een negatief gedeelte van een zout (organisch gedeelte of niet-metaal) een S geven dan slaat het neer.
Dat zal, zoals al eerder opgemerkt, voor het maken van AlCl3 niet gaan omdat dit met water reageert.

Berichten: 88

Re: synthese websites

heb vandaag ff wat meer uitgezocht. Aluminiumchloride reageert idd heftig met water. Daarom leid ik chloorgas over aluminium bij hoge T ( neem 350 graden). Sublimatiepunt is 178 graden dus Aluminiumchloride is dan gasvormig. Hierna het gas afkoelen en zal Aluminiumchloride een vaste stof worden. Hierna alleen nog chloorgas door NaOHoplossing leiden en klaar is kees :)

d8 vantevoren dat het een simpele zoutreactie was, maarja als je 2e jaars scheikunde doet aan de uni mag je toch wel wat meer van je studentjes verwachten dacht ik zo :P

"edit: typo "

Berichten: 88

Re: synthese websites

logisch dat ik niks vond op google. had aluminium ipv aluminum. btje dom :)

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: synthese websites

had aluminium ipv aluminum. btje dom
Je bedoelt zeker andersom :) je had aluminum in plaats van aluminium, maar eigenlijk is het aluminum ook wel een beetje goed :P . Stukje geschiedenis: Eerst was de naam namelijk alumium vernoemt naar het mineral waarin het gevonden werd: Alumina. Later is deze naam veranderd in aluminum, om de latijnse gewoonte te bewaren. In dat zelfde jaar is de naam nog veranderd naar aluminium.

Voor de geinteresseerde: Aluminium - Wikipedia (onder het stukje spelling)

Reageer