[wiskunde] formule volume kuboctaeder

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 232

[wiskunde] formule volume kuboctaeder

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kuboctaeder

We moeten de formule voor het volume van een kuboctaeder afleiden, ik ben al op weg maar ergens zit er een fout in mijn redenering want ik kom niet de formule op wikipedia uit... Een kuboctaeder is een kubus waarvan de hoeken zijn weggesneden. Die acht hoeken zijn rechthoekige piramides met een gelijkzijdige driehoek als grondvlak.

Afbeelding

Als je er vier van aan elkaar plakt met hun rechthoekszijden, krijg je een piramide met een vierkantig grondvlak. Hiervan kun je gemakkelijk het volume bepalen: de zijde van het vierkant = r/ :roll: 2 met r gelijk aan de ribbe van de oorspronkelijke kubus. De hoogte = r/2. Bijgevolg is de inhoud van die piramide r³/4. Er zijn zo'n twee piramides te construeren, dus de inhoud van het totale weggesneden gedeelte zou dan r³/2 zijn... Waar zit de fout?

Re: [wiskunde] formule volume kuboctaeder

Opp pyr=1/3*G*h, waarbij G de opp van het grondvlak is en h de hoogte van de pyr tov het grondvlak

Berichten: 123

Re: [wiskunde] formule volume kuboctaeder

Waar zit de fout?
Je aanpak is wel goed. Je kan inderdaad 2x die piramide eraf halen;

V = Vkubus - 2*Vpiramide

= r^3 - 2*(1/3 * r^2/2 * r/2) =r^3 - r^3/6=5*r^3/6

Op wikipedia zijn de zijden lengte a en bij jou r/ :P 2. Dus in de verkregen formule moet je nog invullen r=a* :P 2, zodat je krijgt;

V = (5/3)* :roll: 2*a^3
"Simplicity does not come of itself but must be created."

Reageer