Experimenten met Kauwgom

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 12

Experimenten met Kauwgom

Heeft er iemand misschien nog suggesties voor nuttige experimenten, dit is namelijk het onderwerp van mijn eindwerk. Ik heb al zo'n 6 experimenten..

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Experimenten met Kauwgom

Hoi, welkom op chemieforum.nl!

Vertel eerst eens: wat heb je al? Anders zit iedereen te broeden op ideeën die je al hebt uitgewerkt.

Berichten: 12

Re: Experimenten met Kauwgom

ok,

- carbonaat onderzoek van kauwgom

- effect van kauwgom op speekselproductie

- invloed van kauwgom op het pH-gehalte in de mond

- brandbaarheid van kauwgom

- Verwijderen van kauwgom (hier zijn nog hints welkom)

- Bepalen van het suikergehalte in kauwgom

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Experimenten met Kauwgom

Suikergehalte: houd er rekening mee dat er tegenwoordig kunstmatige zoetmakers zoals sorbitol en xylitol in kauwgom zitten, en geen gewone suiker! Die kan je trouwens heel goed bepalen m.b.v. HPLC.

Verder zou je bijvoorbeeld kunnen kijken naar het verband tussen rekbaarheid en temperatuur, of iets in die trant.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 12

Re: Experimenten met Kauwgom

ik dacht eerder aan het massa verlies bepalen van een kauwgom waarvan de zoetstoffen/suikers zijn opgelost.

Maar ik zal u methode eens overwegen.

Verdere suggesties zijn nog steeds welkom

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Experimenten met Kauwgom

Hoe wil je specifiek de suikers uit de kauwgom oplossen? Andere componenten lossen ook op, hoor! En zelfs na een half uur kauwen zit het grootste deel van de zoetstoffen nog in de kauwgom, heb ik me laten vertellen, dus het is moeilijk in componenten te scheiden.

Berichten: 12

Re: Experimenten met Kauwgom

Door te kauwen op kauwgom lossen de zoetstoffen op, (in ongeveer 5 min in speeksel)

Kauwgom bestaan uit een oplosbaar deel, en de onoplosbare kauwgom basis.

Het onoplosbare deel bestaat uit, zoetstoffen, water en smaakstoffen.

Ik heb de procentuele verhouding, dus aan de hand van dat kan ik het zoetstofgehalte bereken. De smaakstoffen zijn na 30 min nog niet volledig opgelost.

Dus ik denk dat het volgens gewoon kauwen (en drogen, want de kauwgom neemt speeksel op natuurlijk) wel volstaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Experimenten met Kauwgom

Hm. Als er speekselcomponenten in achterblijven wordt het wel een troepje, hoor!

Ik denk dat ik zou proberen het heel koud in een blender aan heel kleine stukjes te slaan, en die dan onder reflux zou proberen te koken.

Maar daarbij zou ik willen opmerken dat de laatste keer dat ik een refluxopstelling heb gebouwd 17 jaar geleden is geweest.....

Berichten: 12

Re: Experimenten met Kauwgom

Ik betwijfel niet dat dat de beste methode is, omdat ik zelf nog maar in mijn 6de jaar secundait onderwijs zit (techniek wetenschappen). Maar mijn school heeft niet echt veel of complex apperatuur.. Daarom betwijfel ik of u methode mogelijk is.

Berichten: 12

Re: Experimenten met Kauwgom

Ok, die reflux opstelling is misschien wel mogelijk. Ik zal het eens navragen.

Alvast bedankt voor de goede raad.

En als er nog voorstellen zijn voor nieuwe experimenten mag je die altijd posten.

Berichten: 3.145

Re: Experimenten met Kauwgom

Smelt een beetje KNO3 of KClO3 in een reageerbuisje en gooi een klein stukje kauwgom er bij. Dit geeft een zeer heftige reactie met vuurverschijnselen (vooral als je KClO3 gebruikt). Wel oppassen met dit experiment! Achter een glasplaat en boven een keramische plaat, voor het geval de reageerbuis knapt en NOOIT het open eind van de reageerbuis richten in de richting van jezelf of anderen.

Gebruikersavatar
Berichten: 204

Re: Experimenten met Kauwgom

Betreft het verwijderen van kauwgom,ligt het er aan wat je schoon wilt maken.

Zit het in iemands haar, dan kun je het met pindakaas proberen.

Dit bevat olie en een emulgator (lecithine).

Zit het in je mooie wollen vloerbedekking, dan kun je het beste droogijs of vloeibare stikstof gebruiken, eenmaal goed koud wordt het bros en kan je het wegborstelen of stofzuigen.

Ingedroogde kauwgom op vloeren, pleinen en voetbalstadions wordt professioneel aangepakt met hogedrukspuiten met vloeibare stikstof. :)

Berichten: 1.122

Re: Experimenten met Kauwgom

Zit het in je mooie wollen vloerbedekking, dan kun je het beste droogijs of vloeibare stikstof gebruiken, eenmaal goed koud wordt het bros en kan je het wegborstelen of stofzuigen.
Als je niet uit kijkt dan borstel je je vloerbedekking net zo hard weg... :P

Pindakaas in de haren smeren als er kauwgom in zit, daar heb ik eerlijk gezegd nog nooit van gehoord. Ik ben benieuwd of er iemand is dat wil proberen als het zo ver is....... :P

Enneh, ik denk dat als er hier iemand is met een geniaal idee om kauwgom van straten etc te verwijderen dat de gemeente daar erg blij mee is..... Het is namelijk enorm veel werk om kauwgom weg te krijgen met de huidige methoden. (gezien de enorme hoeveelheden kauwgom op straat.... :P )

@rwwh: ik denk dat er in de afgelopen 17 jaar weinig is veranderd op het gebied van refluxen :)

De meeste middelbare scholen hebben wel glaswerk om ten minste één refluxopstelling te kunnen bouwen.

Grtz Bas

Berichten: 12

Re: Experimenten met Kauwgom

Er bestaat een firma die een stof heeft ontwikkeld om kauwgom van de straten te verdwijnen. Voor de geïnteresseerden :

Gumbusters homepage

Dus dat probleem is opgelost voor de gemeente.

En dat van die pindakaas gaan we zeker eens proberen.

De proef met het KNO3 ... kan je ook even het principe uitlegge, of het nut van de proef, zodat ik de toestemming kan krijgen om ze uit te voeren?

Berichten: 12

Re: Experimenten met Kauwgom

Nog even een vraagje: weet er misschien iemand hoe ik aan ISIS/DRAW kan geraken? het chemisch tekenprogramma.

Reageer