Springen naar inhoud

Een ijsje koud houden

• Log in om te kunnen reageren

M2M_CF

M2M_CF

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 februari 2006 - 16:03

Ik heb geen flauw idee of deze vraag in deze catagorie hoort, maargoed. Als ik een ijsje voor een periode van 6 uur onder -5 graden celcius wil houden, kan dat zowel fysisch als chemisch. Uiteraard bij kamertemperatuur.

Fysisch: thermosfles met antivries open in de diepvries leggen, ijsje in de thermosfles, thermosfles uit de diepvries, dop erop en dan blijft het ijsje koud voor meer dan 6 uur. (bij kamertemperatuur) (experimenteel bepaald)

Met deze manier heb je wel antivries aan je ijsje maar dat terzijde :)

Chemisch: eveneens een isolerend materiaal (piepschuim) waar een endotherme chemische reactie in plaatsvind. De endotherme reactie onttrekt warmte uit de omgeving waardoor het ijsje koud blijft. Nu is een mogelijkheid het oplossen van een zout in water. Maar dit werkt niet efficiŽnt genoeg om het ijsje voor langere tijd koud te houden (te veel chemicaliŽn nodig)
Een andere mogelijkheid is een reactie van kristallen Ba(OH)2.8H2O (barium hydroxide octahydraat) met kristallen NH4NO3 (ammonium nitraat), al eerder op dit forum: link

Dit levert wel genoeg "koude" op.

Nu is mijn vraag, Zijn er nog meer endotherme reacties die een ijsje voor een uur of 6 koud kunnen houden, zonder dat daar liters chemicaliŽn voor nodig zijn?

M. vr. Gr. Maarten te Molder, student @ HAN-HLO organische chemie

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

JeroenCV

JeroenCV

• >1k berichten
  • 1153 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 februari 2006 - 16:43

heel flauw: gebruik een diepvries....

Serieus: Volgens mij heb je aan die link die je zelf al vond genoeg. Maar ik weet niet zo een twee drie meer reacties.

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 februari 2006 - 16:46

Niet echt chemisch, maar wat dacht je van koudijs (vast CO2) of vloeibaar stikstof?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Dual

Dual

• >100 berichten
  • 161 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 februari 2006 - 17:30

gebruik de smeltwarmte van ijs: laagje ijs/laagje zout/laagje ijs/laagje zout etc. Hiermee kan je ruim beneden nul komen.

oiio

oiio

• >100 berichten
  • 198 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 februari 2006 - 20:16

zoute ijsjes, yuk :)

maar ik volg jeroen en moest je ze echt willen ergens mee naartoenemen heb je nog altijd de koelbox :P

The Herminator

The Herminator

• >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 februari 2006 - 20:48

Niet echt chemisch, maar wat dacht je van koudijs (vast CO2) of vloeibaar stikstof?

Beetje flauw, maar vast CO2 heet "droogijs"... alle ijs is koud! :)

Deze rare verspreking heb ik ook wel eens gemaakt.... m'n collega's rolden over de vloer :P

M2M_CF

M2M_CF

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 februari 2006 - 20:49

Aan die mogelijkheden heb ik al gedacht, maar de opdracht / vraag was om iets koud te maken met behulp van een chemische reactie. Ik weet niet hoe ver jullie zijn in thermodynamica, maar volgens mij neemt de reactiesnelheid af als de temperatuur afneemt (over het algemeen), en een endotherme reactie moet meestal opgestookt worden wil daar iets uitkomen.

In ieder geval bedankt voor jullie aandacht, mocht er nog iets zijn van mijn kant of van jullie kant, graag melden :)

Gegroet, Maarten.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 februari 2006 - 21:26

Thermodynamisch kun je een endotherme reactie spontaan laten verlopen als de entropie sterk toeneemt. Dit betekent vaak: ťťn of meer reactieproducten zijn gasvormig.

Ik kan me niet voorstellen dat er reacties zijn die bij lage temperaturen niet langzamer lopen. Exponentieel langzamer zelfs.

edit: betere formulering

Veranderd door rwwh, 07 februari 2006 - 21:26

Chemistry Master

Chemistry Master

• >100 berichten
  • 219 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 februari 2006 - 19:47

Etherkoeling? Is overigens ook niet echt chemisch... maar misschien een capsule waarin ether opgesloten zit dat die capsule oplost doormiddel van toevoegen van een stof dat dan je ether vrijkomt :)

JeroenCV

JeroenCV

• >1k berichten
  • 1153 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 februari 2006 - 08:02

Aan die mogelijkheden heb ik al gedacht, maar de opdracht / vraag was om iets koud te maken met behulp van een chemische reactie. Ik weet niet hoe ver jullie zijn in thermodynamica, maar volgens mij neemt de reactiesnelheid af als de temperatuur afneemt (over het algemeen), en een endotherme reactie moet meestal opgestookt worden wil daar iets uitkomen.

In ieder geval bedankt voor jullie aandacht, mocht er nog iets zijn van mijn kant of van jullie kant, graag melden :P

Gegroet, Maarten.

werkt een koelkast niet volgens een chemische reactie?? :)

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 februari 2006 - 08:03

Nope, de meeste koelkasten werken op basis van het fysische proces van expansie en compressie van een gas, of van een vloeibaar/gas faseovergang.

JeroenCV

JeroenCV

• >1k berichten
  • 1153 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 februari 2006 - 08:08

Nope, de meeste koelkasten werken op basis van het fysische proces van expansie en compressie van een gas, of van een vloeibaar/gas faseovergang.

vloeibaar/gas overgang kan toch met wat taalkundig sleutelen tot een chemische onderwerp maken..... :P

M2M_CF

M2M_CF

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 februari 2006 - 08:11

als ik met een koelkast mocht werken had ik dat allang gedaan :)

Adriaan_CF

Adriaan_CF

• >100 berichten
  • 161 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 april 2006 - 05:55

zoute ijsjes, yuk ;)

maar ik volg jeroen en moest je ze echt willen ergens mee naartoenemen heb je nog altijd de koelbox  :)

Drop ijsjes zijn een klein beetje zout :) dus niet per definitie YUK

Maar wat als je dat ijsje bij een overdruk of onderdruk bewaart? De druk heeft invloed op het kookpunt, dus ook op smelten misschien?

Veranderd door Adriaan, 03 april 2006 - 05:56

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 april 2006 - 11:56

Bij verhoging van de druk verlaag je het smeltpunt van water/ijs. Helaas. En in een vacuum bewaren helpt geloof ik ook slechts 0.01K, bovendien zul je het ijsje toch bij normale druk moeten eten....

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures