[Maatschappelijk] Geloof en Wetenschap

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 53

[Maatschappelijk] Geloof en Wetenschap

Stelling: Geloof en wetenschap kunnen niet samengaan

Berichten: 636

Re: [Maatschappelijk] Geloof en Wetenschap

ik vind dat dat heel goed samen kan gaan. je kunt veel dingen heel goed combineren. maar wat is je eigen mening erover?

Berichten: 53

Re: [Maatschappelijk] Geloof en Wetenschap

Ik ben dan nog wel niet een echte wetenschapper :) . Maar wel hard bezig dat te worden. Ik geloof in God, ik ben Christen. Mijn mening is dat geloof en wetenschap heel goed samen kunnen gaan. Wat vinden jullie?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [Maatschappelijk] Geloof en Wetenschap

Nee, zo zwartwit is het niet volgens mij. Ik vind dat geloof en wetenschap wel degelijk naast elkaar kunnen bestaan en elkaar kunnen aanvullen. Het bestaan van de een sluit het andere niet uit.

Leuk discussie-onderwerp, ik verplaats hem naar Discussies.

Titel meteen volgens de discussierichtlijnen!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: [Maatschappelijk] Geloof en Wetenschap

Ik vind dat wetenschap en geloof goed samen kunnen gaan.

Al zullen bepaalde takken van wetenschap meer tegenstanders in het geloof hebben dan andere, denk hierbij aan geologie of evolutieleer. Want in Twente is tijdelijk Family 7 op de kabel, en daar zenden o.a. afleveringen van dr. Dino uit. Zie ook zijn site: Dr. Dino.

Wel is het zo dat in vroegere tijden geloof en wetenschap veel minder goed naast elkaar konden bestaan. Het geloof dat de aarde plat en het middelpunt van het heelal was. En als je hier anders over dacht kon je je maar beter stilhouden. Maar er is een boel veranderd sindsdien.

Berichten: 857

Re: [Maatschappelijk] Geloof en Wetenschap

De wetenschap jaagt op het bewijs of het God wel of niet bestaat.

De beste vrienden zijn het niet maar zolang er geen bewijs wordt gevonden dat God niet bestaat kan het prima samen gaan.

Berichten: 74

Re: [Maatschappelijk] Geloof en Wetenschap

Jaagt de wetenschap op het bewijs voor god? Zo zie ik dat toch niet.

Voor mij kan een goede wetenschapper ook een gelovig mens zijn, gewoon omdat dit twee verschillende dingen zijn.

(goed geloof en goede wetenschap gaan perfect samen, al is het dan natuurlijk nog de vraag wat is goede wetenschap en nog moeilijker wat is goed geloof natuurlijk)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [Maatschappelijk] Geloof en Wetenschap

De wetenschap jaagt op het bewijs of het God wel of niet bestaat.
Sorry, hier moet ik even op reageren...

Volgens mij is het niet zo dat de Wetenschap "jaagt" op het bewijs van het al dan niet bestaan van een God. Wetenschap dient tot het vergroten van hoe en waarom de wereld in alle lagen in elkaar steekt. Dat dat nou iets is wat mensen ook aan een God kunnen toekennen, wil niet zeggen dat de wetenschap daarmee het bestaan daarvan wil ontkrachten of bewijzen.
De beste vrienden zijn het niet maar zolang er geen bewijs wordt gevonden dat God niet bestaat kan het prima samen gaan.
Dat is iets waar we volgens mij niet op hoeven te rekenen. Het al dan niet bestaan van een God is niet iets dat je kan bewijzen, alleen geloven (vind ik dan).

[edit] Oeps, een beetje lang gedaan over mijn reply... vase was me voor :)
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 740

Re: [Maatschappelijk] Geloof en Wetenschap

Dit is idd een leuke discussie, vooral als je het boek Het Berninni mystery.

Hier gaat het ook over religie en wetenschap.

Ook al is niet alles op de waarheid gebasseerd, ik vind het anders een heel goed boek!

Berichten: 740

Re: [Maatschappelijk] Geloof en Wetenschap

Beryllium schreef: Dat is iets waar we volgens mij niet op hoeven te rekenen. Het al dan niet bestaan van een God is niet iets dat je kan bewijzen, alleen geloven (vind ik dan).
Klopt, dat is ook waarom religie ook geloven wordt genoemd. Als het bewijs van God er is, is het geen geloof meer.

Berichten: 2.035

Re: [Maatschappelijk] Geloof en Wetenschap

Juist!

Het heet niet voor niets "geloof"! :P

De twee kunnen prima naast elkaar bestaan, al vind ik het altijd interessant dat "gelovige wetenschappers" aan de ene kant de basis van de wetenschap (iets is een feit als het onweerlegbaar bewezen kan worden) accepteren, en aan de andere kant weten dat hun geloof niet meer dan dat is.....

Kwalijk wordt het als de zaken zich ontwikkelen zoals nu in Amerika... daar gelooft inmiddels (door niet-aflatende pressie van de machtige christelijke lobby) nog slechts 10% van de mensen (waaronder alle wetenschappers) in de evolutie, de rest in schepping (50%) of een vorm van "intelligent design" (40%, dit laatste is een soort door god "gestuurde" evolutie) :P

Ikzelf was altijd van de "harde wetenschap", maar ben de laatste jaren wat genuanceerder gaan denken :)

Berichten: 3.145

Re: [Maatschappelijk] Geloof en Wetenschap

Ikzelf ben ook Christen en vind natuurlijk ook dat geloof en wetenschap prima samengaan :) . Zelf ben ik gepromoveerd in de mechatronica en doe ik op hobbyniveau ook nog wel aan wetenschap op dit moment.

Wat echter niet kan is middels wetenschap het bestaan van God bewijzen, noch het niet-bestaan van God bewijzen.

Natuurlijk zijn er wel conflictpunten tussen wetenschap en religie (bijv. creationisme, leeftijd van de Aarde en het heelal), maar als gelovig iemand zul je toch de observaties moeten accepteren (daarom kan ik niet echt geloven in een Aarde van pakweg 6000 jaar oud). Aan de andere kant moeten ook niet-gelovigen beseffen dat waar ze anderen verwijten dogmatisch te denken, dat ze dat zelf ook wel eens doen (ook bijv. ten aanzien van evolutie).

Nog een laatste opmerking. Wetenschap omvat slechts een bepaald aspect van het leven. Juist dit maakt dat voor mij geloof en wetenschap niet hoeven te conflicteren (ook niet als het gaat om schepping, evolutie e.d.). Helaas zie ik wel eens bij niet-gelovige wetenschappers een houding van dat de wetenschap het een en al is en dat de wetenschap absolute waarheden oplevert. Enige bescheidenheid van beide kanten scheelt een hoop zinloze discussie.

Berichten: 2.035

Re: [Maatschappelijk] Geloof en Wetenschap

De nuance in de huidige (vooral in Amerika gevoerde) discussie over evolutie is inderdaad ver te zoeken... hierbij maken wetenschappers zich net zo schuldig aan vergaand dogmatisme als de aanhangers van de schepping :P

Het levert vaak wel vermakelijke discussies op... ik mag zulke websites (met elkaar met "bewijs" om de oren slaande mensen) graag bezoeken! :P

edit: zelfs ik verwar "evolutie" met "schepping"! :)

Gebruikersavatar
Berichten: 184

Re: [Maatschappelijk] Geloof en Wetenschap

Wat een leuk onderwerp... Ik kan iedereen een mooi boek aanraden: "en daar was licht" van P.C. Oele.. Erg boeiend op dit gebied... Voor het vak academische vorming heb ik er een kort Essay over geschreven zie ook mijn Essay!

Ik doe de gewone URl invulling knop maar 't werkt niet..

Edit Beryllium: URL gefixt! Je had wat haken fout staan.

Berichten: 2.035

Re: [Maatschappelijk] Geloof en Wetenschap

Euh... er is nog wel meer mis Maarten :P

Beryllium: :P zo beter?

Herminator:: Ja! :)

Reageer