[scheikunde] Actief chloor in NaClO oplossing

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[scheikunde] Actief chloor in NaClO oplossing

Beste mensen,

Geen huiswerk, maar wel eenzelfde soort vraag, daarom post ik maar hier.

Ik moet van NaClO een bleekoplossing maken met 1% actief chloor. Nu heb ik een protocol dat zegt dat ik 15% NaClO moet gebruiken en een dat zegt 3.33% NaChlO. Narekenen dus.

Tot hier kwam ik:

De actief-cloor component is ClOH. Dat onstaat als NaClO oplost:

NaClO --> Na+ + ClO-

en vervolgens het ClO- als:

ClO- + H2O --> HClO + OH-

De pKb van ClO- is 6.5 en de berekening ziet er dus als volgt uit:

10^-6.5 = (x * x)/([beginoplossing NaClO] - x)

De x in de noemer verwaarlozen geeft

10^-6.5 = x2 /([beginoplossing NaClO])

Maar als ik nu 1% of 0.01 invul bij de x, kom ik niet aan een van de twee waarden die ik in de protocollen vond. Ik vraag me nu af of het komt omdat ik niet met M werk maar met % (en hoe kom ik dan aan de M?) of dat gewoon beide protocollen fout zijn.

Hoe kan ik nu berekenen hoeveel % NaClO ik op moet lossen? (Inderdaad in %, want de gekochte oplossing geeft op het etiket alleen een percentage, dus die zal ik moeten verdunnen).

Alvast heel erg bedankt!

AnneliesH.

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Actief chloor in NaClO oplossing

Sorry, ik had het dus bij huiswerk willen zetten, geen idee hoe ik het voor elkaar krijg dat fout aan te klikken...

Moderator-edit Beryllium: kan gebeuren, ik heb hem voor je verplaatst.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Actief chloor in NaClO oplossing

Ik denk dat het probleem inderdaad ligt in het verschil tussen % en M.

Ik zou daarom eerst maar eens berekenen wat de molariteit is van een 15%, 3.33% en 1% NaClO is! Ik denk dat je dan wel goed kan bepalen wat je verdunning moet zijn.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 219

Re: [scheikunde] Actief chloor in NaClO oplossing

Miss dat Glorix het ook wel kan doen... ik weet dat de C 4g/100ml is... (toch nog handig dat magazijn werk...) overigens is glorix natuurlijk niet Pro Analytisch mocht je 't daarvoor gebruiken...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Actief chloor in NaClO oplossing

overigens is glorix natuurlijk niet Pro Analytisch mocht je 't daarvoor gebruiken...


Ik heb het wel eens in een multistap synthese gebruikt voor de oxidatie van een alcohol naar het carbonzuur (natuurlijk wel de goedkope zonder verdikkingstroep en geurtjes). Werkte echt prima!

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] Actief chloor in NaClO oplossing

Actief chloor is niet gedefinieerd als percentage NaClO. Dus 4% aktief chloor is niet dat er 4% NaClO in oplossing zit.

Van een chloorbleekmiddel (vast of vloeibaar maakt niet uit) is de hoeveelheid actief chloor gedefinieerd als de de hoeveelheid elementair chloor in grammen die je kunt maken door 100 gram van de stof te mengen met overmaat HCl.

Dus door 100 gram NaClO-oplossing, 4% actief chloor, te mengen met een flinke scheut zoutzuur krijg je 4 gram chloorgas.

Sommige stoffen kunnen dus meer dan 100% actief chloor bevatten. De vaste stof LiClO 'bevat' ruim 121% actief chloor. Als ik 100 gram van deze stof zou hebben, dan kan ik daar ruim 121 gram elementair chloor (in de vorm van Cl2-gas) mee maken, als ik maar genoeg zoutzuur toevoeg.

LiClO + 2HCl ---> Cl2 + LiCl + H2O

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Actief chloor in NaClO oplossing

Op de aanwijzing dat ik het misschien ook met Chlorix kan doen: het is de bedoeling NaClO te gebruiken omdat "iedereen" dat zo doet en het dan het best vergelijkbaar is. Ik heb ook een fles NaClO staan dus dat is niet het probleem. De fles die ik heb is geloof ik 20% NaClO, maar ik weet dus niet precies hoeveel actief chloor daarin zit, dus ook niet hoeveel ik moet verdunnen om 1% actief chloor te krijgen. Toch bedankt voor de tip!

Op de reactie van Woelen.. Ahaaa ik wist helemaal niet dat de definite zo was, dank je wel! Begrijp ik het nu goed dat als ik 100 ml bleekmiddel nodig heb dat 1% actief chloor bevat, ik moet zorgen dat er 1 gram van de elementaire stof in zit? Met NaClO zou dat dan gaan via

ClO + HCl --> OH- + 2Cl ? Dus verhouding 1:2...

Chloor is 17 gram/mol dus wil ik 1 g overhouden moet er in de benodigde 100 ml 8.5 g Cl of beter 22g NaClO zijn opgelost.

Zit ik alleen nog met het probleem wat het 20% NaClO op de gekochte fles zegt. Zegt dat (zoals ik begreep) 20% NaClO, waarna je dus moet weten of dit inderdaad massaprocent is (200 g vaste stof NaClO in 800 ml water??), waarna je dan moet rekenen naar hoe vaak je moet verdunnen om 22g/100ml te krijgen (dan zou het dus al net te veel verdund zijn). Of zegt het: "NaClO, met 20% actief Cl" wat ik dus gewoon 20x zou kunnen verdunnen om de 1% die ik nodig heb te krijgen?

Hoe ze in de protocollen aan 15% of 3.33% komen is me dan ook onduidelijk.. je zou dan toch respectievelijk 7.5% of 1.67% actief cloor krijgen?

Annelies.

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Actief chloor in NaClO oplossing

Ooops.. Zie in mijn eigen bericht van net fout al staan. Niet 2Cl ontstaat, maar Cl2

Dan is de verhouding NaClO : elementair chloor 1:1. Dus zou 1% actief chloor 1 gram/100 ml en dus 24gNaClO/100ml betekenen. Blijf wel dezefde vraag over..

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Actief chloor in NaClO oplossing

Zo?

Ik wil 1% actief chloor hebben, dus

1 g Cl2 in 100 ml, oftewel 10 g/l

Cl2 weegt 70.91 g/mol

Dus nodig is: 10/70.91 = 0.141 mol voor 1 liter

Reactie

NaClO + HCl --> Na+ + OH- + Cl2, Verhouding NaClO:Cl2 is 1:1

Dus ook 0.1410 mol NaClO.

Dat weegt 74.44 g/mol dus 74.44*0.1410 = 10.5 g NaClO is nodig.

10.5g/l = 10.5g/1000g dus 1.05% NaClO oplossing ....? :) Heel anders dan in beide protocollen... doe ik iets fout?

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] Actief chloor in NaClO oplossing

1% actief chloor --> 1 gram Cl2 bij ruime overmaat HCl.

1 gram Cl2 is 0.0141 mol Cl2.

Jouw reactievergelijking in de laatste post is goed. Dus voor iedere mol Cl2 heb je ook een mol NaClO nodig (verhouding is 1:1).

0.0141 mol NaClO is 1.05 gram NaClO.

Dus je moet per 100 gram bleekwater 1.05 gram NaClO hebben. Bij dit soort lage concentraties is de dichtheid net iets meer dan 1 gram/liter. Dus ca. 1.05 gram per 100 ml bleekwater.

Jouw laatste beredenering klopt :) .

-----------------------------------------------------------------------------------------------

In eerdere posts had je het over 20% NaClO, dat lijkt mij wel heel veel voor glorix. Normaal bleekwater bevat 4% actief chloor, dus ca. 4.2 gram NaClO per 100 gram oplossing. Het meest sterke wat ik ken is ca. 15% actief chloor, dat zou neerkomen op bijna 16 gram NaClO per 100 gram oplossing, maar dergelijke geconcentreerde oplossingen zijn echt geen gewone consumenten producten en kun je (bij mijn weten) alleen via de chemische industrie krijgen.

Glorix is trouwens niet alleen bleekwater, maar bevat ook allerlei verdikkers, parfums e.d. De goedkope, dun-vloeibare merken zijn zuiver bleekwater zonder toevoegingen (bijv. LODA).

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Actief chloor in NaClO oplossing

Hoi,

Dank je wel!!!

Ik ben blij dat het zo klopt, dan snap ik nu ook hoe het werkt.

:)

Het is ook geen clorix wat ik heb, het is een laboratoriumversie bleekmiddel. En, ter geruststelling, ik ga het ook in het lab gebruiken. Ik ben alleen meestal meer van de biologische dingen (droge stof enzo) en niet zo van de chemie.

Groeten,

Annelies.

Reageer