Springen naar inhoud

transport enzymen bij exocytose

• Log in om te kunnen reageren

placebo

placebo

• >250 berichten
  • 660 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 februari 2006 - 21:19

ik weet niet goed waar ik het moet plaatsen daarom maar bij algemene vragen.

Dit is een stukje uit mijn profielwerkstuk nu vraag ik mij af wat voor soort enzymen worden hierbij gebruikt...

Bij neurotransmissie worden de neurotransmitters heel snel vrijgemaakt uit cellen door middel van exocytose. Exocytose is een proces waarbij stoffen worden afgegeven door het celmembraan heen. Vaak gebeurd exocytose met behulp van zogenaamde transport enzymen.
Nadat de exocytose heeft plaatsgevonden diffunderen ze over de synaps om zich aan een receptor te binden die aan de buitenkant van de ontvangende cel te vinden is. Diffunderen houd in dat een stof van een hoge concentratie naar een lage concentratie gaat. Als er dus een hogere concentratie neurotransmitters bij kant A dan aan kant B diffunderen de neurotransmitters (met de boodschap die ze gekregen hebben) van kant A naar kant B.

mvg kevin.

ps: als er iets niet klopt laat hem me dan ook aub weten zodat ik het kan aanpassen.

biochemiefreak: Ik heb hem even verplaatst naar een geschikte plaats

bedankt weet ik gelijk waar het onder valt

Veranderd door Placebo, 08 februari 2006 - 21:49

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Roy van Heesbeen

Roy van Heesbeen

• >250 berichten
  • 740 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 februari 2006 - 22:02

Ik weet toevallig dat acetylcholine wordt getransporteerd door het enzym acetylcholinesterase. Verder ken ik er ook geen, deze ken ik toevallig omdat het botulisme toxine van de bacterie Clostridium Botulinum dit enzym blokeerd waardoor je spieren verlammen.

Wat meer info over neurotransmitters kan je hier vinden:
http://www.huisartse...nsmitter_II.htm

Gideon

Gideon

• Chemiefoum.nl erelid
  • 337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 februari 2006 - 06:46

Wat je hier beschrijft klopt niet helemaal.
De concentratie neurotransmitters in het presynaptisch neuron is volgens mij namelijk vrijwel altijd hoger dan in de postpynaps. Zoals jij het nu beschrijft zullen er dus continu neurotransmitters diffunderen richting postsynaps en zal er een soort evenwicht optreden.

Het ligt iets gecomplifceerder. De exocytose van neurotransmitters wordt met name geregeld door calcium concentraties in de het neuronl Wanneer deze een bepaalde drempelwaarde bereikt fuseren de vesicles met het membraan van het presynaptische neuron en worden vrijgelaten in de synaptische 'kloof' (cleft). De neurotransmitters bereiken de receptoren van het aangrensende neuron waardoor deze geprikkeld wordt (wat wel of niet een aktiepotentiaal/ 'het vuren' van het postsynaptische neuron tot gevolg heeft..

De transport enzymen die je beschrijft zijn met name bedoeld om de neurotransmitters te recyclen. Na het afgeven van neurotransmitters worden deze door omliggende neuronen en glia weer teruggebracht naar het presynaptisch neuron, bijvoorbeeld met de dopamine transporter, in geval van dopaminerge neuronen.

Veranderd door Gideon, 09 februari 2006 - 06:50

placebo

placebo

• >250 berichten
  • 660 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 februari 2006 - 08:29

oke gideon heel erg bedankt daar kan ik al een hoop mee :) maar kun je (of iemand anders) me dan ook vertellen waarom de concentratie in het presynaptische neuron altijd hoger is .. ?

Gideon

Gideon

• Chemiefoum.nl erelid
  • 337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 februari 2006 - 10:38

De plaats van synthese zal ongetwijfeld meer neurotransmitters bevatten dan de ontvangstplek, er worden namelijk meer neurotransmitters gemaakt dan er op de receptors binden. Wat betreft de diffusie over de synaptische kloof kan ik je alleen geen duidelijkheid geven, bedoelde je dit met diffusie?

Roy van Heesbeen

Roy van Heesbeen

• >250 berichten
  • 740 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 februari 2006 - 10:44

Ik wist het ook niet helemaal zeker meer :)
Het al weer lang geleden dat ik dit behandeld heb.

placebo

placebo

• >250 berichten
  • 660 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 februari 2006 - 14:04

ja bedankt en eigenlijk ook wel heel logisch dat er aan de kant waar neurotransmitters gemaakt worden meer neurotransmitters zitten dan aan de kant waar ze heen moeten. maar is het dan ook zo dat ze aan de andere kant afgebroken worden of gaan neurotransmitters terug naar de kant waar ze vandaan komen en kunnen ze dan nog een keer gebruikt worden ?

edit:
ik weet genoeg ik was thuis en heb het allemaal nog eens opgezocht toen vond ik dit op wikipedia:

In de cel zijn neurotransmitters opgeslagen in vesicles. Ze worden zodra er een zenuwsignaal komt heel snel uit de cel vrijgemaakt door middel van exocytose, en diffunderen dan over de synaps om aan de receptoren te binden die aan de buitenkant van de ontvangende cel te vinden zijn. Afbraak vindt plaats door enzymen die in de synaps aanwezig zijn. Sommige neurotransmitters worden echter ook gerecycled; speciale eiwitten in de presynaptische zenuwcel zorgen dan voor heropname van de neurotransmitter.

dus ze worden zowel afgebroken als gerecycled.

in ieder geval bedankt voor de informatie ik heb er best wat aan gehad :)

mvg kevin

Veranderd door Placebo, 09 februari 2006 - 18:52

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures