[scheikunde] Bepaling van het gehalte vitamine C

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 19

[scheikunde] Bepaling van het gehalte vitamine C

Als eerste sorry dat ik C6 etc zo schrijf ik kon niet vinden hoe ik de 6 klein deed schrijven en ja dit onderwerp is al meermaals tersprake gekomen, ik heb de andere posts hierover ook gelezen. Nou tot me eigenlijke vragen hierover.

Ik denk dat ik alles goed heb wat ik hier heb staan en dat ik goed geredeneert heb, dus ik zou graag jullie goedkeuring krijgen hiervoor en mischien nog een paar tips of dingen waar ik op moet letten tijdens het uitvoeren van dit practicum.

En 1 ding wat ik niet echt snap is waarom het vitamine C met zwavelzuur aangezuurd wordt.

Bedankt voor de hulp, hieronder staat de hele opdracht inclusief de antwoorden.

Beginsel:

Vitamine C wordt ook wel ascorbinezuur genoemd en heeft de formule C5H8O6.

Ascorbinezuur kan met een oxidator reageren onder vorming van dehydroascorbinezuur

(C6H6O6) en staat daarbij 2 elektronen af per molecuul ascorbinezuur.

Aan het vitmamine C wordt een overmaat jodium-oplossing toegevoegd en vervolgens wordt

getitreerd met natriumthiosulfaat-oplossing (Na2S2O3).

a) Geef der verglijking van de reactie die optreedt als jodium-oplossing wordt toegevoegd

aan Vitamine C.

C6H8O6 ----> C6H6O6 + 2H+ + 2e-

I2 + 2e- ----> 2I-

-------------------------------

C6H8O6 + I2 ----> C6H6O6 + 2H+ + 2I-

b) Geef de verglijking van de reactie die bij de titratie verloopt.

I2 + 2e- ----> 2I-

2S203 2- ----> S4O6 2- + 2e-

----------------------------------

I2 + 2S203 2- ----> S4O6 2- + 2I-

c) Welke Indicator moet men gebuiken en wanneer wordt deze toegevoegd.

Zetmeel en die moet voor het titreren en na het toevoegen van een jodium oplossing worden toegevoegd.

Werkwijze :

Pipetteer 100ml in een erlenmeyer. Voeg 5 ml zwavelzuur 0.05 M toe. Voeg ca. 15 ml

Jodiumoplossing 0.05 M nauwkeurig toe. Titreer met natriumthiosulfaat-oplossing en voeg

tijdig indicator toe.

d) bereken het aantal gram vitamine C per liter Sinaasappelsap.

Dit kun je berekenen door de hoeveelheid thiosulfaat af te treken van de hoeveelheid jodium-oplossing, dan krijg je het aantal mol jood wat met vitamine c heeft gereageerd. Dit staat in der verhouding 1:1 dus evenveel mol.

Reageer