waar kun je NaHSO4 krijgen.

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 41

waar kun je NaHSO4 krijgen.

Weten jullie toevallig ook waar je natriumhydrosulfaat NaHSO4 kan kopen.

Ik heb namelijk op internet gevonden hoe je zelf HCl maakt. Ik mag met de volgende natuurscheikundeles demonstreren hoe zoutzuur ontstaat. aan de hand van deze formule.

NaCl + NaOH+ NaHSO4 - - - DT - -> Na2SO4 + NaOH + HCl.

Ik zou deze proef heel graag willen doen maar dan moet Ik NaHSO4 hebben of kun je inplaats van NaHSO4 NaHCO3 gebruiken want daar kan ik veel gemakkelijker aan komen. en moch het niet lukken met NaHCO3 hoe duur is een beetje NaHSO4 dan.

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Beryllium: Dat hadden we dus al meerdere keren eerder gezegd, misschien helpt de waarschuwing dan toch? Bij deze dus.

Berichten: 2.746

Re: waar kun je NaHSO4 krijgen.

een reactie waarbij je zowel een zuur als base krijgt? daar loopt wat verkeerd denk ik.

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: waar kun je NaHSO4 krijgen.

Je kan HCL-gas maken d.m.v. NaCl in H2SO4. Dit gas leidt je vervolgens door water, zodat je geconc. HCl krijgt.

NaCl(s) + H2SO4(aq) --> HCl(g) + NaHSO4(aq) (als ik het goed heb :) )

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: waar kun je NaHSO4 krijgen.

Pauw is meer op zoek naar gevaarlijke reacties die uitgaande van dure chemicaliën hypothetisch goedkope stoffen zouden maken, maar die niet werken. :)

Deze laatste reactie is gevaarlijk, maar hij zou kunnen werken.

Berichten: 2.035

Re: waar kun je NaHSO4 krijgen.

Chemaster schreef:Je kan HCL-gas maken d.m.v. NaCl in H2SO4. Dit gas leidt je vervolgens door water, zodat je geconc. HCl krijgt.

NaCl(s) + H2SO4(aq) --> HCl(g) +  NaHSO4(aq) (als ik het goed heb :) )
Dit komt me bekend voor.... hmz... recente topic :P

Hier!

Berichten: 3.145

Re: waar kun je NaHSO4 krijgen.

NaHSO4 + NaCl --> Na2SO4 + HCl

Dit werkt, weet ik uit eigen ervaring. Fijn verpulveren, goed mengen en stevig verhitten. De HCl komt je dan wel toegemoet.

Leuk als curiosum om een keer te laten zien (dikke nevel van HCl, spectaculair), maar waarom zou je dit doen om zoutzuur te maken? Zoutzuur is te koop bij iedere bouwmarkt.

NaHSO4 is te koop als pH-minus bij bijv. Welkoop. Bij zwembad/pool speciaalzaken is het ook zeker te koop als pH-minus. Misschien moet je wel even wachten tot het voorjaar (zwemseizoen), maar dan kun je het zeker krijgen voor een leuk prijsje.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: waar kun je NaHSO4 krijgen.

woelen schreef: NaHSO4 + NaCl --> Na2SO4 + HCl

Dit werkt, weet ik uit eigen ervaring. Fijn verpulveren, goed mengen en stevig verhitten. De HCl komt je dan wel toegemoet.

Leuk als curiosum om een keer te laten zien (dikke nevel van HCl, spectaculair), maar waarom zou je dit doen om zoutzuur te maken? Zoutzuur is te koop bij iedere bouwmarkt.

NaHSO4 is te koop als pH-minus bij bijv. Welkoop. Bij zwembad/pool speciaalzaken is het ook zeker te koop als pH-minus. Misschien moet je wel even wachten tot het voorjaar (zwemseizoen), maar dan kun je het zeker krijgen voor een leuk prijsje.
Omdat hij al de hele tijd bezig is met dit soort gare proefjes (daarom geloof ik ook niet dat dit voor school moet). Zoek voor de aardigheid maar eens op Pauw.

Berichten: 104

Re: waar kun je NaHSO4 krijgen.

NaOH + H2SO4 <-> NaHSO4 + H2O

Waarom moeilijk doen, maarja als je toch al de moeite gaat doen om zoutzuur te maken....

Ruud

Berichten: 3.145

Re: waar kun je NaHSO4 krijgen.

Omdat hij al de hele tijd bezig is met dit soort gare proefjes (daarom geloof ik ook niet dat dit voor school moet). Zoek voor de aardigheid maar eens op Pauw.
Dit is mij ook zeker niet ontgaan.... daarom even de volgende vragen:

Vraagje aan Pauw: Wat wil je nu eigenlijk echt? Zoals uit dit thread en ook uit vroegere threads blijkt wil je het nodige doen aan experimenteren, maar om eerlijk te zijn vind ik het er niet bijster intelligent uit zien. Ik wil niet bot doen hoor, maar als jij iets meer achtergrond geeft van wat je wilt, dan is de ontvangst hier misschien iets vriendelijker.

Ikzelf experimenteer ook aardig wat (kijk maar eens op mijn site) vanuit een stuk verwondering, maar ik stop aardig wat inspanning in het begrijpen wat ik doe en ik zoek ook eerst uit wat de mogelijke risico's zijn.

Voorbeeldje: besef je wel dat als jij echt een dikke wolk HCl maakt, dat dat heel vervelende gevolgen kan hebben voor jou en de mensen om je heen? Op zich heb ik helemaal geen probleem met het feit dat je HCl probeert te maken (ik maak wel eens gevaarlijker goedjes als Cl2, Br2 of erger :P ), maar ik krijg het gevoel dat jij zomaar wat doet.

Ik zou zeggen Pauw, read up on it and stay green :) .

Berichten: 41

Re: waar kun je NaHSO4 krijgen.

Ik vind het gewoon mooi om te zien hoe het allemaal gaat. Het is namelijk m'n hobby en ik ga ook laboratorium techniek leren. Ik kan je wel vertellen dat ik aardig wat geld in de benodigtheden heb gedaan.

Ik neem ook veel veiligheidsmaatregelen. Ik ga bijv. heus geen sigaretje roken als ik met bijv methanol werk of als ik alcohol destileer of bij de elektrolyse van water etc. Ik werk ook niet met grote hoevelheden van stoffen. Ik werk met grammen en milliliters. er komen zo ook nooit giftige gassen in grote hoeveelheden vrij.

Werk ik met stoffen die bijv. HCl, HF, HBr en noem maar op afgeven dan vang ik deze gassen ook direct op in een filter en word het een waterige oplossing van meestal 30%. ik bewaar deze stoffen ook in hele veilige verpakking en bewaar ze op plekken die buiten bereik van kleine kinderen zijn, die niet al te vochtig zijn, die buiten bereik van hete zonnenstralen zijn en buiten bereik van andere chemicalien zijn. En ik denk ook na ik gooi niet zomaar wat stoffen door elkaar. Nee dit meet ik eerst af.

Berichten: 3.145

Re: waar kun je NaHSO4 krijgen.

Heb jij stoffen, die HF afgeven? Daar moet je HEEL erg goed mee oppassen. Dit spul is zo gemeen giftig dat je er in huis niet met goed fatsoen mee kunt experimenten. HF is echt niet van de zelfde orde als HCl, HBr en HI. Het is een van de stoffen die ik als hobbychemicus beslist niet in mijn huislabje wil hebben. Ik wil namelijk nog een tijdje gezond blijven en nog een poosje rond lopen over deze wereldbol :) .

Kijk eens op mijn site over het veilig opzetten van een huislabje. Welke chemicalien je kunt gebruiken, maar ook welke beslist niet thuishoren in een thuislabje.

http://woelen.scheikunde.net/science/chem/misc/homelab.html

Je gaf aan dat je met grammen werkt, dat vind ik erg veel. Ikzelf werk met spateltjes van 10 tot 100 mg per experiment, opgelost in 2 tot 3 ml water. Dat maakt experimenten goedkoper, veiliger en minder milieubelastend. Meer is veelal echt niet nodig. Alleen als ik nieuwe stoffen synthetiseer, dan neem ik wat grotere hoeveelheden (meestal een paar gram, meer van zelfgemaakte stoffen heb ik niet nodig). Zo heb ik voor mijzelf ca. 10 gram KIO3 en 7 gram KBrO3 gemaakt uit NaI en NaBr en KCl. Zo heb ik ook nog wel wat stofjes gemaakt in kleinere hoeveelheden (< 3 gram) (PrCl3, CHI3, TACN, KICl4).

Reageer